SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
باب
السلام
للتحليل من
الصلاة عند فراغها،
وكيفيته
76 (75)- NAMAZIN SONUNDA
NAMAZDAN SELAM İLE ÇIKMAK VE BUNUN NASIL OLACAĞI BABI
حدثنا
زهير بن حرب.
حدثنا يحيى بن
سعيد عن شعبة
عن الحكم
ومنصور، عن
مجاهد، عن أبي
معمر؛ أن
أميرا كان
بمكة يسلم
تسليمتين.
فقال عبدالله:
أنى علقها؟
قال
الحكم في
حديثه: إن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم كان
يفعله.
1313- Bize Zuheyr b.
Harb tahdis etti. Bize Yahya b. Said, Şu'be'den tahdis etti. O el-Hakem ve
Mansur'dan, o Mücahid'den, o Ebu Ma'mer'den rivayet ettiğine göre Mekke'deki
bir emir (namazın sonunda) iki defa selam verirdi. Abdullah: Acaba bunu nereden
öğrendi, dedi.
el-Hakem hadisi
rivayetinde: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) da bunu yapardı, dedi.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
وحدثني
أحمد بن حنبل
حدثنا يحيى بن
سعيد عن شعبة،
عن الحكم، عن
مجاهد، عن أبي
معمر، عن عبدالله؛
قال شعبة
(رفعه مرة):
أن
أميرا أو رجلا
سلم تسليمتين.
فقال عبدالله:
أني علقها؟.
1314- Bana Ahmed b.
Hanbel de tahdis etti. Bize Yahya b. Said, Şu'be'den tahdis etti. O
el-Hakem'den, o Mücahid'den, o Ebu Ma'mer'den, o Abdullah;tan diye rivayet
etti. Şu'be hadisi bir defa -(Abdullah'a) merfu olarak rivayet edip- bir emir
yahut bir adam iki defa selam verdi. Bunun üzerine Abdullah da: Acaba bunu
nereden öğrendi, dediğini nakletti.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
وحدثنا
إسحاق بن
إبراهيم.
أخبرنا أبو
عامر العقدي.
حدثنا
عبدالله بن
جعفر عن
إسماعيل بن محمد،
عن عامر بن
سعد، عن أبيه؛
قال:
كنت
أرى رسول الله
صلى الله عليه
وسلم يسلم عن
يمينه وعن
يساره. حتى
أرى بياض خده.
1315- Bize İshak b.
İbrahim de tahdis etti. Bize Ebu Amir el-Akadi haber verdi, bize Abdullah b.
Cafer, İsmail b. Muhammed'den tahdis etti. O Amir b. Sa'd'dan, o babasından
şöyle dediğini nakletti: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanağının
beyazını görünceye kadar sağına ve soluna selam verdiğini görürdüm.
Diğer tahric: Nesai,
1315, 1316; İbn Mace, 915
AÇIKLAMA: (1313)
"Mekke'de bir emir (namazda iken) iki selam verirdi. .. " Sa'd
(r.anh)'dan gelen rivayette (1315) şöyle dediği nakledilmektedir:
"Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in ... görürdüm." Burada "acaba bunu
nereden öğrendi" ifadesi yani bu sünneti nereden öğrendi, nasıl elde etti,
demektir.
Hadiste Şafii
mezhebinin, selef ve haleften cumhurun görüşü olan iki selam vermenin sünnet
olduğu kanaatine delil bulunmaktadır. Malik ve bir kesim ise sünnet olan sadece
bir defa selam vermektir demiş ve bu hususta bu gibi hadislere karşı delil
olamayacak türden zayıf bir takım hadislere delil diye sarılmışlardır. Bu gibi
hadislerden sabit olan rivayetler olsa dahi, onun bu uygulamayı tek bir selam
ile yetinmenin caiz olduğunu beyan etmek maksadıyla yaptığı şeklinde
yorumlanır.
Görüşlerine itibar
olunan ilim adamlarının icma ettiklerine göre farz olan sadece bir defa selam
vermektir. Eğer bir selam verecek olursa bunu yüzünün baktığı kıble tarafına
doğru vermesi müstehaptır, iki selam verecek olursa birincisini sağına,
ikincisini soluna vererek her bir selam için de yüzünü arka tarafından
yanağının yan tarafı görülünceye kadar çevirir. Sahih olan işte budur.
Mezhebimize mensup bazı
ilim adamları da onun yan tarafında bulunan kimseler onun her iki yanağını
görünceye kadar selam verir, demişlerdir. Her iki selamı sağ tarafına yahut
soluna ya da yüzünün baktığı kıble tarafına ya da birincisini soluna,
ikincisini sağına verecek olsa dahi yine namazı sahih olur ve iki defa selam
vermiş olur ama selam verme keyfiyetinde fazileti kaçırmış olur.
Şunu bil ki, selam
namazın rükünlerinden bir rükün, farzlarından bir farzdır. Selam olmadan namaz
sahih olmaz. Ashab, tabiin ve onlardan sonra gelen ilim adamlarının cumhurunun
kanaati budur. Ebu Hanife (r.anh) ise şöyle demektedir: Selam vermek sünnettir.
Namaz ile bağdaşmayan selam vermek, konuşmak, abdesti bozmak, ayağa kalkmak ya
da daha başka her bir şey ile namazdan çıkmak gerçekleşmiş olur.
Cumhur ise Nebi
(Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in selam vererek namazdan çıktığını delil
göstermişlerdir. Buhari'de de Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in:
"Benim nasıl namaz
kıldığımı gördüyseniz siz de öylece namaz kılınız" buyurduğu sabit olduğu
gibi, bir diğer hadiste de "namazın tahrimi (namaz dışındaki fiillerin
kendisiyle haram kılındığı amel) tekbir almaktır, tahlili (namaz dışındaki
fiillerin helal kılındığını gösteren amel) selam vermektir" buyurduğu
sabittir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: