SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
باب
كراهة
الاختصار في
الصلاة
64- NAMAZDA ELLERİ
BÖGRÜNE KOYMANIN MEKRUH OLDUĞU BABI
وحدثني
الحكم بن موسى
القنطري.
حدثنا عبدالله
بن المبارك. ح
قال وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا أبو
خالد وأبو
أسامة. جميعا
عن هشام، عن
محمد، عن أبي
هريرة، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم؛ أنه نهى
أن يصلي الرجل
مختصرا. وفي
رواية أبي بكر
قال:
نهى
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم.
[ش
(مختصرا)
المختصر هو
الذي يصلي
ويده على خاصرته.
وقال الهروي:
قيل: هو أن
يأخذ بيده عصا
ليتوكأ
عليها،
والصحيح
الأول].
1218- Bana el-Hakem b. Musa
el-Kantari de tahdis etti. Bize Abdullah b. el-Mubarek tahdis etti (H). Dedi
ki: Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe de tahdis etti. Bize Ebu Talib ve Ebu Usame
tahdis etti. Hepsi birlikte Hişam'dan, o Muhammed'den, o Ebu Hureyre'den, o
Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'den rivayet ettiğine göre (Allah Resulü)
kişinin ellerini böğrüne koyarak namaz kılmasını yasaklamıştır.
Ebu Bekr rivayetinde:
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) yasakladı, demiştir.
Diğer tahric: el-Hakem
b. Musa el-Kantari'nin rivayetini Nesai, 889
Ebu Usame'nin
rivayetini Tirmizi, 383
Ebu Halid'in
rivayetini ise yalnız Müslim rivayet etmiştir
AÇIKLAMA: "el-Hakem
b. Musa el-Kantari" Bağdat mahallelerinden Kantaratu'l-Berr diye bilinen
bir mahalleye mensuptur. Buraya çok sayıda kimsenin nispeti bulunmaktadır.
Burada adı geçen el-Hakem b. Musa bunlardan birisidir. Ayrıca kendilerine
el-Kantari nispeti verilmiş ve Neysabur'da Ra'su'l-Kantara diye bilinen
mahallelerinden bir mahalleye nispet edilen çok sayıda kimse de vardır. Bu iki kısmı
da Hafız Ebu Fadl Muhammed b. Tahir el-Makdisi açıklamış bulunmaktadır.
"Kişinin ellerini
böğrüne koyarak namaz kılmasını yasakladı." Buhari' deki rivayette:
"Namazda elleri böğüre koymayı yasakladı" şeklindedir. İlim adamları
bunun anlamını farklı şekillerde açıklamışlardır. Muhakkiklerin,
dilbilginlerinin, hadisteki garip lafızlar alimleri ile muhaddislerin
çoğunluğunun kabul ettikleri bizim mezhep alimlerimizin de mezhebimize dair
fıkıh kitaplarında kabul ettikleri sahih görüşe göre muhtasir, elini böğrüne
koyarak namaz kılan kişidir. Herevi dedi ki: Bu eline bir baston alıp, ona
dayanan kişiye denilir. Bir diğer görüşe göre bu sureyi ihtisar ederek
(kestirmeden okuyarak) surenin sonlarından bir ya da iki ayet okuyan kişiye
denir. Bir diğer açıklamaya göre bir kimsenin namazının kıyamıyla, rükuuyla,
sücuduyla sınırlarına riayet etmek suretiyle tam olarak eda etmeyen kişiye
denilir ama doğru olan birincisidir.
Bir görüşe göre böyle
bir iş, Yahudilerin yaptığı işlerden olduğu için yasaklanmıştır. Şeytanın bir
işi olduğu için yasaklandığı da söylenmiştir. Bir diğer açıklamaya göre İblis
cennetten bu halde inmiştir. Bunun büyüklük taslayanların yaptığı işlerden
olduğu için yasaklandığı da söylenmiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
65- NAMAZDAYKEN
KÜÇÜK TAŞLARI VE TOPRAĞI DÜZELTMENİN MEKRUH OLDUĞU BABI