SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
(49) باب
دنو المصلي من
السترة
49- NAMAZ KILAN KİMSENİN
SÜTREYE YAKIN DURMASI BABI
حدثني
يعقوب بن
إبراهيم
الدورقي.
حدثنا ابن أبي
حازم. حدثني
أبي عن سهل بن
سعد الساعدي؛
قال:
كان
بين مصلى رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
وبين الجدار
ممر الشاة.
1134- Bana Yakub b.
İbrahim ed-Devraki tahdis etti. Bize İbn Ebu Hazim tahdis etti. Bana babam Sehl
b. Sa'd es-Saidi'den şöyle dediğini tahdis etti: Resulullah (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in namaza durduğu yer ile duvar arasında bir koyunun geçeceği kadar
bir yer vardı.
Diğer tahric: Buhari,
416; Ebu Davud, 696 -buna yakın-
حدثنا
إسحاق بن إبراهيم
ومحمد بن
المثنى
(واللفظ لابن
المثنى) (قال
إسحاق:
أخبرنا. وقال
ابن المثنى:
حدثنا حماد بن
مسعدة) عن
يزيد (يعني
ابن أبي عبيد)
عن سلمة (وهو
ابن الأكوع)؛
أنه كان يتحرى
موضع مكان
المصحف يسبح
فيه. وذكر أن
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم
كان يتحرى ذلك
المكان. وكان
بين المنبر
والقبلة قدر
ممر الشاة.
1135- Bize İshak b.
İbrahim ve Muhammed b. el-Müsenna-Iafız İbnu'l-Müsenna'ya ait- tahdis etti.
İshak: Bize Hammad b. Mes'ade haber verdi derken, İbnu'l-Müsenna tahdis etti
dedi. O Yezid -b. Ebu Ubeyd-, o Seleme -ki b. el-Ekva'dır-'den rivayet ettiğine
göre Seleme mushafın yerini araştırır, orada namaz kılarmış. Ayrıca onun
zikrettiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'de O yeri
araştırırmış. Orası minber ile kıble arasında bir koyunun geçeceği bir yer
kadardı.
Diğer tahric: Buhari,
497, 502; Ebu Davud, 1082 -buna yakın-; İbn Mace, 1430 -buna yakın-
حدثناه
محمد بن
المثنى. حدثنا
مكي. قال: يزيد
أخبرنا، قال:
كان سلمة
يتحرى الصلاة
عند الأسطوانة
التي عند
المصحف. فقلت
له: يا أبا
مسلم! أراك
تتحرى الصلاة
عند هذه
الأسطوانة.
قال: رأيت
النبي صلى
الله عليه
وسلم يتحرى
الصلاة عندها.
1136- Bunu bize Muhammed
b. el-Müsenna tahdis etti. Bize Mekki tahdis edip dedi ki: Yezid bize haber
verdi dedi ki: Seleme mushafın yanındaki sütunun yakınında namaz kılmaya gayret
ederdi. Ona:Ey Ebu Müslim senin bu direğin yanında namaz kılmak için gayret
gösterdiğini görüyorum, dedim. O: Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in de
bunun yanında namaz kılmak için gayret ettiğini gördüm, dedi.
AÇIKLAMA: (1134)
"Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in namaz kıldığı yer ile duvar
arasında bir koyunun geçeceği kadar -bir yer vardı." Namaz kıldığı yerden
kastı secde ettiği yerdir. Buradan secde ettiği yerin sütresine yakın olmasının
sünnet olduğu hükmü anlaşılmaktadır.
"Mushafın yerini
araştırırdı. .. " Burada geçen tesbih (namaz)ten kas ıt nafile namazdır.
Sücud da nafile namazdır. "Mushaf" kelimesi Mushaf, meshaf ve mishaf
şeklinde Üç türlü söylenebilir.
Bu hadiste namazı eğer
bir fazileti bulunuyorsa belli bir yerde devamlı kılmakta bir sakınca olmadığı
anlaşılmaktadır. Yasak ise 'kişinin mescitte belli bir yeri devamlı tutması
hakkındadır. Çünkü böyle bir işte ne fazilet vardır, ne buna gerek vardır.
Faziletli olma halini az önce zikrettik. Bir ilmi ders olarak okutmak yahut
fetva vermek ya da hadis dinlemek ve buna henzer gerek duyulan şeyler sözkonusu
ise bunda kerahet yoktur. Aksine böyle bir iş müstehap olur çünkü bu hayır
yollarını kolaylaştırmak türündenelir. Kadi İyaz -Allah ondan razı olsun-
gereksiz yere bir yeri sabit olarak yer edinmenin mekruh olup olmadığı
hususunda seletin farklı görüşlere sahip olduğunu, ihtiyaç olması halinde ise
belirttiğimiz şekilde ittifak ettiklerini nakletmektedir.
(1135) "Minber ile
kıble arasında bir koyunun geçeceği yer kadardı."
Kıbleden kastettiği
kıble duvarıdır. Minberin duvardan beride olması birinci safta duranların
birbirlerini görmelerinin kesintiye uğramaması içindir.
(1136) "Direğin
yanında namaz kılmaya gayret ederdi." Burada az önce de işaret edilen bir
fazileti bulunması halinde aynı yerde devamlı namaz kılmakta bir sakınca
olmadığı hükmü anlaşıldığı gibi, şu hükümler de anlaşılmaktadır:
1 - Direklerin yanında
namaz kılmak caizdir.
2- Direğe doğru namaz
kılmak ise müstehaptır ama daha faziletli olan onu tam hizasına almayarak daha
önce geçtiği gibi sağ ya da sol yanında bulunmasıdır.
3- Direkler arasında
namaz kılmakta bizim mezhebimize göre bir mekruhluk yoktur fakat eğer bir mazeret
yoksa İmam Malik'in mekruh olup olmadığı hususunda farklı görüşleri vardır. Ona
göre mekruh oluş sebebi saffı bölmesidir. Ayrıca o yakın olmayan bir duvara
doğru namaz kılmış olur.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
50- NAMAZ KILAN
İÇİN SÜTRE TEŞKİL EDEN MİKTAR BABI