SAHİH-İ MÜSLİM

SALAT

 

(15) باب وضع يده اليمني على اليسرى بعد تكبيره الإحرام تحت صدره فوق سرته، ووضعهما في السجود على الأرض حذو منكبيه

15- İFTİTAH TEKBİRİNDEN SONRA SAĞ ELİNİ SOL ELİNİN ÜZERİNDE GÖĞSÜNÜN ALTINDA, GÖBEĞİNİN ÜSTÜNDE KOYMASI VE SECDE HALİNDE İSE ELLERİNİ OMUZLARININ HİZASINDA YERE KOYMASI BABI

 

حدثنا زهير بن حرب. حدثنا عفان. حدثنا همام. حدثنا محمد بن جحادة. حدثني عبدالجبار بن وائل عن علقمة ابن وائل، ومولى لهم؛ أنهما حدثاه عن أبيه، وائل بن حجر؛ أنه رأى النبي صلى الله عليه وسلم رفع يديه حين دخل في الصلاة. كبر (وصف همام حيال أذنيه) ثم التحف بثوبه. ثم وضع يده اليمنى على اليسرى. فلما أراد أن يركع أخرج يديه من الثوب. ثم رفعهما. ثم كبر فركع. فلما قال "سمع الله لمن حمده" رفع يديه. فلما سجد، سجد بين كفيه.

 

894- Bize Züheyr b. Harb tahdis etti. Bize Affan tahdis etti. Bize Hemmam tahdis etti. Bize Muhammed b. Cuhade tahdis etti. Bana Abdülcebbar b. Vail, Alkame b. Vail ile bir azadlılarından kendisine babası Vail b. Hucr'dan tahdis ettiklerine göre Vail, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i namaza başladığı sırada ellerini kaldırıp tekbir getirdiğini görmüştür. -Hemmam (ellerini) kulaklarının hizasına kadar kaldırarak bunu gösterdi- sonra elbisesine sarındı sonra sağ elini sol elinin üzerine koydu. Rüku'a varmak isteyince ellerini elbiseden çıkardı ve onları yukarı kaldırdıktan sonra tekbir alıp rükua vardı. "Semiallahu li men hamideh" deyince ellerini kaldırdı. Secdeye vardığı zaman da elleri arasına (başını koyarak) secde etti. 

 

 

Yalnız Müslim rivayet etmiştir

 

AÇIKLAMA:          "Vail b. Hucr (r.anh) ... secde etti." "Kulaklarının hizasına" sözü ile ilgili olarak ellerin nasıl kaldırılacağına dair açıklama daha önceden geçti.

Hadisten Çıkartılan Hükümlerin Bir Kısmı

 

1- Namazda az miktardaki amel namazı bozmaz çünkü "tekbir aldı sonra elbisesine büründü" denilmektedir.

 

2- Namaza başlarken, rükua giderken, rükudan kalkarken elleri kaldırmak müstehaptır.

 

3- Elleri kaldırırken üzerlerini açmak, secde ederken ellerini omuzlarının hizasına koymak müstehaptır.

 

4- İftitah tekbirini aldıktan sonra sağ eli, sol elinin üzerine bağlayıp, onları göbeğinin yukarısına koyması da müstehaptır. Bizim mezhebimizin meşhur görüşü budur, cumhur da böyle demiştir.

 

Ebu Hanife, Süfyan es-Sevri, İshak b. Rahuye ve mezhep alimlerimizden Ebu İshak el-Mervezi ellerini göbeğinin altına bağlar demişlerdir.

 

Ali b. Ebi Talib (r.anh)'dan da her iki mezhep gibi iki rivayet gelmiştir. Ahmed'den de yine her iki görüşe uygun iki rivayet gelmiştir. Ondan üçüncü bir rivayet olarak herhangi bir tercih sözkonusu olmaksızın ikisinden birisini yapmakta muhayyer olduğu rivayeti de gelmiştir. Evzai ve İbnu'lMünzir de böyle demiştir. İmam Malik (Allah'ın rahmeti ona)'den iki rivayet gelmiştir. Birisine göre ellerini göğsünün altına koyar, ikincisine göre ise ellerini birini diğerinin üzerine koyup bağlamaksızın salıverir. Maliki mezhebine mensup ilim adamlarının çoğunluğunun rivayeti budur, onlar arasında daha meşhur olan da budur. Bu aynı zamanda Leys b. Sa'd'ın da görüşüdür. Malik'ten gelen bir başka rivayete göre ise nafilede elleri bağlamakmüstehap, farzda salmak müstehaptır. Basralı Maliki mezhebine göre alimlerin tercih ettikleri görüş budur.

 

Sağ elin sol el üzerine bağlanmasının müstehap oluşu hususunda cumhurun delili Vail b. Hucr'un burada zikredilen hadisidir. Bir diğer delili de Ebu Hazim'in, Sehl b. Sa'd (r.anh)'dan şöyle dediğine dair naklettiği rivayettir: "İnsanlara namazda kişinin sağ elini sol bileğinin üzerine bağlaması emrolunurdu. Ebu Hazim dedi ki: Benim bildiğim onun bunu Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e nispet ettiğinden ibarettir."

 

5- Ellerin göbeğin üstüne konulacağı Vail b. Hucr'un rivayet ettiği şu hadistir: "Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte namaz kıldım. Sağ elini sol elinin üzerine getirip, göğsü üzerinde bağladı." Bunu da İbn Huzeyme sahihinde rivayet etmiştir.

 

Ali (r.anh)'ın rivayet ettiği hadis de şöyledir: Elleri ellerin üzerinde göbeğin altında bağlayıp koymak sünnettir ama bu hadis ittifakla zayıf görülmüş, zayıf bir hadistir. Bunu Darakutni ve Beyhaki, Ebu Şeybe Abdurrahman b. İshak el-Vasıti'nin bir rivayeti olarak zikretmişlerdir. O da ittifakla zayıf bir ravidir.

 

6- İlim adamları der ki: Ellerin birini diğerinin üzerine koymaktaki hikmet huşuu daha ileri derecede sağlaması ve elleri lüzumsuz hareketlerden alıkoymasıdır. Allah en iyi bilendir.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

16- NAMAZDA TEŞEHHÜD BABI