SAHİH-İ MÜSLİM |
SALAT |
باب فضل
صلاة العشاء
والصبح في
جماعة
99- YATSI VE SABAH
NAMAZLARININ CEMAATLE KILINMASININ FAZİLETİ BABI
حدثنا
إسحاق بن
إبراهيم.
أخبرنا
المغيرة بن سلمة
المخزومي.
حدثنا
عبدالواحد
(وهو ابن زياد)
حدثنا عثمان
ابن حكيم.
حدثنا عبدالرحمن
بن أبي عمرة.
قال:
دخل
عثمان بن عفان
المسجد بعد
صلاة المغرب.
فقعد وحده.
فقعدت إليه.
فقال: يا ابن
أخي! سمعت رسول
الله صلى الله
عليه وسلم
يقول: "من صلى
العشاء في
جماعة فكأنما
قام نصف
الليل. ومن
صلى الصبح في
جماعة فكأنما
صلى الليل كله".
1489-
Bize İshak b. İbrahim tahdis etti. .. Bize Abdurrahman b. Ebu Amre tahdis edip
dedi ki: Osman b. Affan akşam namazından sonra mescide girdi, tek başına
oturdu. Ben de gidip yanına oturdum. O: Kardeşimin oğlu Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'i: "Kim yatsı namazını cemaatle kılarsa gecenin yarısını
namaz kılarak geçirmiş gibi olur. Kim de sabah namazını cemaatle kılarsa
gecenin tamamını namaz kılarak geçirmiş olur" buyururken dinledim, dedi.
Diğer tahric: Ebu
Davud, 555; Tirmizi, 221
وحدثنيه
زهير بن حرب.
حدثنا محمد بن
عبدالله
الأسدي. ح
وحدثني محمد
بن رافع. قال:
حدثنا
عبدالرزاق.
جميعا عن
سفيان، عن أبي
سهل عثمان بن
حكيم، بهذا
الإسناد، مثله.
1490- Bunu bana Zuheyr
b. Harb da tahdis etti. Bize Muhammed b. Abdullah el-Esedi tahdis etti (H).
Bana Muhammed b. Rafi de tahdis edip dedi ki: Bize Abdurrezzak tahdis etti.
Birlikte Süfyan'dan, o Ebu Se hı Osman b. Hakim'den bu isnat ile aynısını
rivayet etti.
وحدثني
نصر بن علي
الجهضمي.
حدثنا بشر
(يعني ابن
مفضل) عن
خالد، عن أنس
بن سيرين؛ قال:
سمعت
جندب بن
عبدالله يقول:
قال رسول الله
صلى الله عليه
وسلم "من صلى
الصبح فهو في
ذمة الله. فلا
يطلبنكم الله
من ذمته بشيء
فيدركه فيكبه
في نار جهنم".
1491-
Bana Nasr b. Ali el-Cahdamı de tahdis etti... Enes b. Sirin dedi ki: Cündeb b.
Abdullah'ı şöyle derken dinledim: "Sabah namazını kılan artık Allah'ın
himayesinde olur. Bu sebeple sakın Allah sizden kendi zimmetinden olan bir şeyi
(kendisine ait bir hakkı) istemesin. O zaman Allah (yakalamak) istediği kimseye
yetişir de onu cehennem ateşine tepetaklak devirir."
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
وحدثنيه
يعقوب بن
إبراهيم
الدورقي.
حدثنا إسماعيل
عن خالد، عن
أنس بن سيرين،
قال: سمعت جندبا
القسري يقول:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم "من صلى
صلاة الصبح
فهو في ذمة
الله. فلا
يطلبنكم الله
من ذمته بشيء.
فإنه من يطلبه
من ذمته بشيء
يدركه. ثم يكبه
على وجهه في
نار جهنم".
1492-
Bunu bana Yakub b. İbrahim ed-Devraki de tahdis etti. Bize İsmail, Halid'den
tahdis etti. O Enes b. Sirin'den şöyle dediğini nakletti:
Cündeb el-Kasri'yi şöyle
derken dinledim: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): "Kim sabah
namazını kılarsa o Allah'ın zimmetinde (himayesinde) demektir. Bu sebeple Allah
sizden kendi zimmetine ait bir şeyi (bir hakkı) istemesin çünkü Allah kimden
kendi zimmetine ait bir şeyi (hakkı) isteyecek olursa ona yetişir (yakalar)
sonra onu cehennem ateşine yüzüstü (tepetaklak) atar" buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir
وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا يزيد بن
هارون عن داود
بن أبي هند،
عن الحسن، عن
جندب بن سفيان،
عن النبي صلى
الله عليه
وسلم، بهذا.
ولم يذكر
"فيكبه في نار
جهنم".
1493- Bize Ebu Bekr b.
Ebi Şeybe de tahdis etti... Cündeb b. Süfyan, Nebi (Sallallahu aleyhi ve
Sellem) bu hadisi rivayet etti ve o "cehennem ateşine tepetaklak
atar" ibaresini zikretmedi.
Diğer tahric: Tirmizi,
222
AÇIKLAMA: (1491)
"Cündeb b. Abdullah" Diğer rivayette (1493) "Cündeb b.
Süfyan" diye geçen zatın adı Cündeb b. Abdullah b. Süfyan olup, bazen
babasına nispetle, bazen dedesine nispetle zikredilir.
(1492) "Cündeb
el-Kasri" Bazı ilim adamları "el-Kasri" demenin doğruluğu
hususunda tereddüt göstermişlerdir çünkü Cündeb Kasr oğullarından değil, Beceli
ve Alaki'dir. Alaka da Bedle'den bir koldur. Tarih, neseb ve es ma bilginleri
bunu böylece zikretmişlerdir. Kasr ise Alaka'lıdır. Kadı lyaz dedi ki:
Cündeb'in Kasr oğulları ile bir hilfi (himaye antlaşması) yahut onlar arasında
bir kalmışlığı ya da onlar tarafından bir himayeye alınmışlığı olup, bundan
dolayı onlara nispet edilmiş de olabilir yahut Alaka oğulları amcaları Kasr'e
nispet ile anılabilir. Nitekim birden çok kabile de böyle olup, bunlar çoklukları
ya da şöhretleri dolayısıyla amcaoğullarına nispet edilirler.
(1491) "Sabah
namazını kılan Allah'ın zimmetinde (himayesinde)dir." Burada zimmet'in
teminat demek olduğu söylendiği gibi, güvenlik ve eman anlamında olduğu da
söylenmiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
100- BİR MAZERET
SEBEBİYLE CEMAAT'TEN GERİ KALMAKTA RUHSAT OLDUĞU BABI