SAHİH-İ MÜSLİM

SALAT

 

باب صلاة الجماعة من سنن الهدى

97- CEMAATLE NAMAZ KILMAK HÜDA SÜNNETLERİNDENDİR BABI

 

حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة. حدثنا محمد بن بشر العبدي. حدثنا زكرياء بن أبي زائدة. حدثنا عبدالملك بن عمير عن أبي الأحوص. قال: قال عبدالله:

 لقد رأيتنا وما يتخلف عن الصلاة إلا منافق قد علم نفاقه. أو مريض. إن كان المريض ليمشي بين رجلين حتى يأتي الصلاة. وقال: إن رسول الله صلى الله عليه وسلم علمنا سنن الهدى. وإن من سنن الهدى الصلاة في المسجد الذي يؤذن فيه.

 

1485- Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe tahdis etti. .. Ebu'l-Ahvas dedi ki: Abdullah dedi ki: Andolsun ben aramızda ancak münafıklığı bilinen bir münafık yahut hasta bir kimsenin dışında namazdan geri kalmadığı halimizi görmüşümdür. Yemin olsun hasta bir kimse iki kişi arasında (tutunarak) yürüyerek dahi namaza gelirdi. (Yine Abdullah) dedi ki: Şüphesiz Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bize hüda sünnetlerini öğretti ve muhakkak ezan okunan bir mescitte (cemaatle) namaz kılmak, hüda sünnetlerindendir.

 

Yalnız Müslim rivayet etmİştir

 

 

حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة. حدثنا الفضل بن دكين عن أبي العميس، عن علي بن الأقمر، عن أبي الأحوص، عن عبدالله؛ قال:

 من سره أن يلقى الله غدا مسلما فليحافظ على هؤلاء الصلوات حيث ينادى بهن. فإن الله شرع لنبيكم صلى الله عليه وسلم سنن الهدى وإنهن من سنن الهدى. ولو أنكم صليتم في بيوتكم كما يصلي هذا المتخلف في بيته لتركتم سنة نبيكم. ولو تركتم سنة نبيكم لضللتم. وما من رجل يتطهر فيحسن الطهور ثم يعمد إلى مسجد من هذه المساجد إلا كتب الله له بكل خطوة يخطوها حسنة. ويرفعه بها درجة. ويحط عنه بها سيئة. ولقد رأيتنا وما يتخلف عنها إلا منافق، معلوم النفاق. ولقد كان الرجل يؤتى به يهادى بين الرجلين حتى يقام في الصف.

 

1486- Bize Ebu Bekr b. Ebi Şeybe de tahdis etti. .. Ebu'I-Ahvas, Abdullah'tan şöyle dediğini rivayet etti: Yarın Allah'ın huzuruna Müslüman olarak çıkmaktan memnun olacak bir kimse şu namazları kendileri için eza n okunan yerde (cemaatle) kılmaya dikkat etsin. Şüphesiz Allah sizin Nebiniz (Sallallahu aleyhi ve Sellem) için hüda sünnetlerini teşri buyurmuştur ve şüphesiz bunlar(ı cemaatle kılmak) hüda sünnetlerindendir. Eğer sizler şu cemaatten geri, kalıp, namazını evinde kılan kimse (ler) gibi kendi evlerinizde namaz kılacak olursanız Nebinizin sünnetini terk etmiş olursunuz. Nebinizin sünnetini terk ederseniz dalalete düşersiniz. Güzel bir şekilde abdest aldıktan sonra bu mescitlerden bir mescide giden bir kimseye şüphesiz Allah attığı her bir adım ile bir hasene yazar. Onunla onu bir derece yükseltir, onunla ondan bir günahı düşürür. Andolsun ben, cemaatten münafık olduğu bilinen bir münafıktan başka kimsenin geri kalmadığı halimizi görmüşümdür. Yemin ederim ki adam iki kişi arasında ayakları yerde sürünerek getirilir ve safın arasında ayakta durdurulurdu.

 

 

Diğer tahric: Ebu Davud, 550 -muhtasar-; Nesai, 448

 

AÇIKLAMA:          (1485) "Cemaatle namazdan ... görmüşümdür." Bu hadis Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in üzerlerine evlerini yakmayı içinden geçirdiği kimselerin münafık oldukları şeklindeki tevilin (yorumun) sahih olduğunun açık bir delilidir.

 

"Bize hüda sünnetlerini öğretti" ibaresindeki "sünnetler" anlamındaki: "sünen" kelimesi sin harfi ötreli ve fethalı olarak (sene n şeklinde) da rivayet edilmiştir, her ikisinin anlamı birbirine yakındır. Hidayetin ve doğruluğun yolları anlamındadır.

 

(1486) "Andolsun kişi iki adam arasında ayakları yere sürünerek getirilir ... " Yani iki kişi onu yanlarından, pazularından tutarak getirirlerdi. Birinci rivayette (1485) "şüphesiz hasta bir kişi iki adam arasında yürürdü" ibaresinden kastettiği de budur.

Bütün bunlardan cemaatle namaz kılma emrinin vurgulanması ve cemaate kablmak için zorluklara katlanılıp, hasta ve benzeri bir kimse için eğer cemaate katılabilme imkanı varsa katılmasının müstehab olduğu hükmü anlaşılmaktadır.

 

Sonraki sayfa için aşağıdaki link’i kullan:

 

98- MÜEZZİN EZAN OKUDUĞU ZAMAN MESCİD'DEN ÇIKMANIN YASAK OLUŞU BABI