SAHİH-İ MÜSLİM |
HAYIZ |
باب
الاضطجاع مع
الحائض في
لحاف واحد
2- HAYZLI (AY HALİ)
KADINLA AYNI YORGAN ALTINDA YATMA BABI
4 - (295) حدثني
أبو الطاهر.
أخبرنا ابن
وهب عن مخرمة.
ح وحدثنا
هارون بن سعيد
الأيلي وأحمد
بن عيسى. قالا:
حدثنا ابن
وهب. أخبرني
مخرمة عن
أبيه، عن
كريب، مولى
ابن عباس؛ قال: سمعت
ميمونة زوج
النبي صلى
الله عليه
وسلم قالت:
كان رسول الله
صلى الله عليه
وسلم يضطجع معي
وأنا حائض،
وبيني وبينه
ثوب.
680- Bana Ebu't-Tahir
tahdis etti. Bize İbn Vehb, Mahreme'den haber verdi. (H) Bize Harun b. Said
el-Eyl! ve Ahmed b. İsa da tahdis edip dediler ki: Bize İbn Vehb tahdis etti.
Bana Mahreme babasından haber verdi. O İbn
Abbas'ın azatlısı Kureyb'den şöyle dediğini nakletti: Nebi (Sallallahu aleyhi
ve Sellem)'in zevcesi Meymune'yi: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ben
ay hali olduğum halde benimle onun arasında da bir elbise varken benimle
birlikte (aynı yorgan altındalyatardı, derken dinledim.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir; Tuhfetu'I-Eşraf, 18081
5 - (296) حدثنا
محمد بن
المثنى. حدثنا
معاذ بن هشام.
حدثني أبي عن
يحيى بن أبي
كثير. حدثنا
أبو سلمة بن
عبدالرحمن؛
أن زينب بنت
أم سلمة حدثته؛
أن أم سلمة
حدثتها قالت: بينما
أنا مضطجعة مع
رسول الله صلى
الله عليه وسلم
في الخميلة.
إذ حضت.
فانسللت.
فأخذت ثياب حيضتي.
فقال لي رسول
الله صلى الله
عليه وسلم "أنفست؟"
قلت: نعم.
فدعاني
فاضطجعت معه
في الخميلة. قالت:
وكانت هي
ورسول الله
صلى الله عليه
وسلم
يغتسلان، في
الإناء
الواحد، من
الجنابة.
681- Bize Muhammed b.
el-Müsenna rivayet etti. (Dediki): Bize Muaz b. Hîşam rivayet etti. (Dediki):
Bana babam, Yahya b. Ebi Kesîrden rivayet etti. (Demiş ki) : Bize Selemetü'bnü
Abdirrahman rivayet etti. Onada Zeynep binti Ümmü seleme rivayet etmiş. onada Ümmü Seleme rivayet etmiş. Demişki: Ben kadife bir örtü
altında Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte yatıyorken ay
hali oluverdim. Derhal sıvışıp ay hali olduğum zaman giyindiğim elbiselerimi
aldım. Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) bana: ''Ay hali mi oldun?"
dedi. Ben, evet dedim. O beni çağırdı ve kadife örtünün altında onunla birlikte
yattım.
Ümmü Seleme (r.anha)
dedi ki: Kendisi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte
cünüplükten aynı kapta yıkanırlardı.
Diğer tahric: Buhari,
298, 322 -uzunca-, 323,1929 -uzunca-; Nesai, 282, 369
AÇIKLAMA: Bu babta Meymune (r.anha)'nın: "Ben
ay hali olduğum halde ... " hadisi ile Ümmü Seleme (r.anha)'nın: "Ben
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile birlikte kadife bir örtünün
altında yatarken ... " hadisleri yer almaktadır.
Dilcilerin belirttiğine
göre "ham1le" ve "ham1l" kadife demektir. Neden olursa
olsun havı bulunan her bir elbiseye hamıle denilir. Siyah elbiselere ham1le
denildiği de söylenmiştir.
(Um Seleme'nin):
"İnseleltu" ifadesi gizlice çekip gittim, sıvıştım demektir. Onun bu
şekilde uzaklaşması muhtemelen Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e kanın
bulaşmasından korkması idi yahut (3/206) kendisi tiksindiği için Resulullah
(Sallallahu aleyhi ve Sellem) ile beraber yatmayı uygun görmediği yahut kendisi
kendisinden yararlanması imkan bulunmayan bu halde kendisinden faydalanmayı
isteyeceğinden korktuğu için olmuştur.
"Ay hali olduğunda
giydiğim elbiselerimi aldım" yani ay hali zamanı için hazırlanmış
elbiselerimi aldım. Ay halini anlatmak için "nefise" fiili
kullanılır, loğusalık halini anlatmak için ise "nüfise" diye
kullanılır. Herevı'nin naklettiğine göre ise loğusalık halinde nufise ve nefise
şekilleri, ay hali hakkında ise sadece nefise şekli kullanılır demiştir.
Kadı İyaz der ki: Bizim
burada Müslim'deki rivayetimiz nun harfi dammeli (nufise) şeklidir. Hadis
ehlinin rivayeti de budur ve bu sahihtir. Ebu Hatim de el-Esmal'den ay hali ve
doğum (loğusalık) hakkında her iki şekli de nakletmiş olup, bunu daha başkaları
da zikretmiş bulunmaktadır. Bütün bu şekillerin ifade ettikleri asıl anlam ise
kan ın çıkmasıdır. Kana da "nefs" adı verilir. Allah en iyi bilendir.
Babtaki Hadislerden
Çıkartılan Hükümler
1- Ay hali olan kadın
ile birlikte uyumak, onunla aynı yorgan altında yatmak -göbek ile diz kapağı
arasında tenlerin birbirlerine değmesini önleyecek yahut yalnız ferci haram
kabul edenlere göre- ise ferce değmeyi önleyecek bir engelin bulunması hu.linde
caizdir.
2- İlim adamları der ki:
Ay hali olan kadınla aynı yatakta yatmak, öpmek, göbekten yuka'ısı ve diz
kapağının altındaki yerlerinden yararlanmak mekruh olmadığı gib
3- Elini sıvı herh,mgi
bir şeye daldırması
4- Kocasının başinı ya
da mahremlerinden olan birisinin başını yıkaması ve taraması da mekruh
değildir.
5- Ay hali olan kadının
yemek pişirmesi, hamur yoğurması ve daha baş-
ka işleri yapması mekruh
değildir.
6- Arttırdığı su ve
yemek ve teri temizdir. Bütün bu hususlar üzerinde ittifak vardır.
İmam Ebu Cafer Muhammed
b. Cerir, Mezahibu'l-Ulema adlı eserinde Müslümanların bütür. bu hususlarda
icma ettiklerini nakletmektedir. Bunların sünnetten delilleri ise açık ve
meşhurdur. (3/207) Yüce Allah'ın: '1\y halinde iken kadınlardan ayrı durun,
temizleninceye kadar onlara yaklaşmayın. " (Bakara, 2/222) buyruğuna
gelince: Bundan maksat onlarla cinsel ilişkiden uzak durun ve onlarla cinsel
ilişkiye yakınlaştıncı halleriniz olmasın, demektir. Allah en iyi bilendir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: