SAHİH-İ MÜSLİM |
İMAN |
باب
الدليل على أن
من مات على
الكفر لا
ينفعه عمل
92- KAFİR
OLARAK ÖLMÜŞ KİMSEYE HİÇBİR AMELİN FAYDA VERMEYECEĞİNE DAİR DELİL BABI
365 - (214) حدثني
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا حفص بن
غياث عن داود،
عن الشعبي، عن
مسروق، عن
عائشة قالت؛
قلت: يا
رسول الله!
ابن جدعان.
كان في
الجاهلية يصل الرحم.
ويطعم
المسكين. فهل
ذاك نافعه؟
قال "لا ينفعه.
إنه لم يقل
يوما: رب اغفر
لي خطيئتي يوم
الدين".
517- Bana Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe rivayet etti. (Dediki):
Bize Hafs b. Ğıyas Davud'dan, o da Şa'bi'den, o da Mesruk'tan, o da Aişe'den naklen
haber verdi. Aişe (r.anha) dedi ki: Ey Allah'ın
Resulü, İbn Cud'an cahiliye
döneminde akrabalık bağını gözetir, yoksula yemek yedirirdi. Bunun ona faydası
olacak mı dedim. Allah Resulü: "Hayır, ona faydası olmayacak çünkü o bir
gün olsun Rabbim, din gününde bana günahımı bağışla, demiş değildir"
buyurdu.
Yalnız Müslim rivayet
etmiştir; Tuhfetu'l-Eşraf, 18623
AÇIKLAMA: Bu babta Aişe (r.anha)'nın rivayet ettiği:
"Ey Allah'ın Rasuıü ... dedim. O: HayıL ..
buyurdu." hadisinin anlamı şudur: Onun (İbn Cud'fm'ın) akrabalık bağını
gözetmesi, yemek yedirmesi, türlü iyilik ve faziletlerinin -kafir olması
sebebiyle- ahirette kendisine hiçbir faydası
olmayacaktır. İşte Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'in: "Rabbim din günü günahımı
bana bağışla, dememiştir" sözünün anlamı budur. Yani o ölümden sonra
dirilişi tasdik etmiyordu. Onu tasdik etmeyen kişi de kafirdir ve ona hiçbir
amelin faydası olmaz.
Kadı İyaz
(rahimehullah) dedi ki: Kafirlere amellerinin bir
fayda vermeyeceği ve ne herhangi bir nimet ihsanı, ne de azaplarının
hafifletilmesi yoluyla bundan dolayı mükafat görmeyecekleri üzerinde icma gerçekleşmiş bulunmaktadır. Ancak aralarından
bazılarının azabı diğerlerine göre -günahlarına uygun olarak- daha ağır, daha
çetindir.
İmam, hafız, fakih Ebu Bekr el-Beyhaki
de el-Ba's ve'n-Nuşur adlı eserinde buna yakın bir görüşü bazı ilim ve
nazar ehlinden rivayet etmiş bulunmaktadır. Beyhaki
dedi ki: İbn Cud'an hadisi
ile kafir bir kimsenin küfür üzere ölmesi halinde, işlemiş oldukları hayırların
batıl ve geçersiz olduğuna dair var id olmuş ayetler ile haberlerin, bunların
onları cehennem ateşinden kurtarıp, cennete girmelerini sağlayacak bir durumda
olamayacakları ama küfür dışında işlemiş olduğu çeşitli suç ve cinayetleri
dolayısıyla, görmesi gereken azabının bir kısmını işlemiş olduğu hayırların
hafifletebilecek olması ihtimali vardır. Beyhaki'nin
ifadeleri bunlardır.
ilim adamları der ki: İbn Cud'an çokça yemek yediren
birisi idi. O misafirler için yanına merdivenle çıkılan pek büyük bir kazan
yapmıştı. Aişe (r.anha)'nın
akrabaları olan Temim b. Murre oğullarından idi. Kureyş'in de ileri gelenlerindendi. Adı Abdullah'tır.
Akrabalık bağını
gözetmek (sıla-i rahim) ise akrcıbalara iyilik yapmak
demektir. Buna dair açıklamalar daha önceden geçti. Cahiliye ise nübüwetten önceki dönemin adıdır. Bu adın veriliş sebebi
ise o dönemde yaşayanların cahilliklerinin çokluğudur. Yüce JJlah
en iyi bile ndir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan:
93- MÜMİNLERİ VELİ
(DOST) EDİNMEK VE BAŞKALARI İLE İLİŞKİYİ KESMEK VE ONLARDAN UZAK KALMAK BABI