SAHİH-İ MÜSLİM |
İMAN |
باب
الدليل على أن
قاتل نفسه لا
يكفر
49- KENDİSİNİ ÖLDÜRENİN KAFİR OLMAYACAĞINA DELİL BABI
184 - (116) حدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة
وإسحاق بن
إبراهيم.
جميعا عن
سليمان. قال
أبو بكر:
حدثنا سليمان
بن حرب. حدثنا
حماد بن زيد،
عن حجاج الصواف،
عن أبي
الزبير، عن
جابر؛ أن
الطفيل بن عمرو
الدوسي أتى
النبي صلى
الله عليه
وسلم فقال:
يا
رسول الله! هل
لك في حصن
حصين ومنعة ؟0
قال (حصن كان
لدوس في
الجاهلية)
فأبى ذلك
النبي صلى الله
عليه وسلم.
للذي ذخر الله
للأنصار. فلما
هاجر النبي
صلى الله عليه
وسلم إلى
المدينة. هاجر
إليه الطفيل
بن عمرو.
وهاجر معه رجل
من قومه.
فاجتووا
المدينة.
فمرض، فجزع، فأخذ
مشاقص له،
فقطع بها
براجمه،
فشخبت يداه حتى
مات. فرآه
الطفيل ابن
عمرو في
منامه. فرآه وهيئته
حسنة. ورآه
مغطيا يديه.
فقال له: ما
صنع بك ربك؟
فقال: غفر لي
بهجرتي إلى
نبيه صلى الله
عليه وسلم.
فقال: ما لي
أراك مغطيا
يديك؟ قال قيل
لي: لن نصلح
منك ما أفسدت.
فقصها الطفيل
على رسول الله
صلى الله عليه
وسلم. فقال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم "اللهم!
وليديه فاغفر".
307- Bize Ebu Bekr b. Ebi
Şeybe ve İshak b. İbrahim birlikte Süleyman'dan tahdis ettiler. Süleyman dedi ki: Bize Süleyman b. Harb tahdis etti, bize Hammad b. Zeyd, Haccac es-Sawaf'dan tahdis etti. O Ebu'z-Zubeyr'den, o Cabir'den
rivayet ettiğine göre; Tufeyl b. Amr
ed-Devsi, Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e gelerek:
- Ey Allah'ın Resulü, çok sağlam bir kaleye ve güçlü
koruyucuların yanına gitmek ister misin, dedi. -(Cabir) dedi ki: Devslilerin cahiliye döneminde bir kaleleri vardl.-
Fakat Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) aziz
ve celil olan Allah bu işi Ensar'a sakladığından
ötürü bu teklifi kabul etmedi. Nebi (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) Medine'ye hicret edince et-Tufayl b. Amr da onun yanına
(Medine'ye) hicret etti. Tufayl ile birlikte
kavminden bir adam da hicret etmişti. Ama Medine'nin havası onlara iyi
gelmemişti. Bu sebeple hastalandı ve sabırsızlık göstererek birkaç tane okunu
alıp o oklarla parmak eklemlerini kesti. Bunun neticesinde ellerinden kan aktı
ve sonunda öldü.
Tufayl b. Amr onu rüyasında gördü.
Rüyasında onun görünüşünün güzel olduğunu, bununla birlikte ellerinin üzerini
kapatmış olduğunu gördü. Ona:
Aziz ve celil Rabbin
sana ne yaptı, dedi. Adam: Allah bana nebisinin (Sallallahu
aleyhi ve Sellem) yanına hicretim sebebiyle
günahlarımı bağışladı, dedi.
Tufayl: Neden ellerinin üstünü örtmüş olduğunu görüyorum, dedi.
Bana dedi ki: Bana senin
bizzat vücudundan bozduğun şeylerini biz asla ıslah etmeyeceğiz, denildi.
Tufayl rüyasını Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'e
anlatınca Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem): "Allah'ım, ellerine de
mağfiret buyur" diye dua etti.
Diğer tahric: Yalnız Müslim rivayet etmiştir; Tuhfetu'l-Eşraf,
2682
AÇIKLAMA: Bu bapta Cabir (r.a.)'ın rivayet ettiği şu hadis vardır: "et-Tufayl b. Amr ed-Devsi Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in yanına Medine'ye hicret etti. ..
Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'de: ''ALLah'ım
ellerine de mağfiret buyur" diye dua etti."
"Medine'nin havası
onlara iyi gelmedi." Zamir et-Tufayl sözü geçen
adam ve onlarla ilgili kimselere aittir. Yani orada kalmaktan sıkıldılar ve bir
tür hastalıklardan ötürü orada ikamet etmek istemediler. Ebu
Ubeyd ve elCevheri ile başkaları bir beldede
kalmaktan -nimet içerisinde bulunsa dahihoşlanılmadığı
zaman bu mı kullanılır demişlerdir. el-Hattabi dedi ki: Bu lafzın kökünü teşkil eden "el-ceva" olup, bu da karında meydana gelen bir hastalığa
denilir.
"Birkaç ok
aldı." Hadiste geçen "meşakıs" lafzı
"mişkas"ın çoğuludur. el-Halil, İbn Faris ve başkaları bu enli
bir demir ucu bulunan ok demektir. Başkaları ise enli olmayan uzun oktur
demiştir. el-Cevheri de: Mişkas hem uzun, hem enli
alandır. Burada daha güçlü görülen anlam budur. Çünkü: "Onlarla parmak
uçlarının eklemlerini kesti" denilmektedir. Bu ise ancak enli olan ok
uçlarıyla gerçekleştirilebilir.
"Beracim" de parmak eklemleridir, tekili burcume' dir.
"Sağlam bir kaleye
ve güçlü koruyuculara ne dersin" sözleriyle güçlü ve koruyabilecek imkana
sahip olanların yanına gelmek istemez misin, demek istemiştir. Yani bu
koruyucular sana hoşuna gitmeyecek işler yapmak isteyen kimselere karşı seni
koruyacak bir topluluktur.
Hadisten Çıkartılacak
Hükümler
1- Ehl-i
sünnetin lehine pek büyük bir kaidenin delili vardır. O da şudur:
Kendisini öldüren yahut
onun dışında bir masiyet işleyip de tövbe etmeksizin
ölen bir kimse kafir değildir, kesinlikle cehennemliktir denilemez. Aksine
böyle bir kimse ilahi meşietin hükmüne tabidir. Kaide
ile ilgili açıklamalar daha önceden geçmiş bulunmaktadır.
Bu hadis aynı zamanda
zahirleri itibariyle başkasını öldüren ve diğer büyük günah sahibi kimselerin
ebedi olarak cehennemde kalacakları izlenimini veren önceki hadislere açıklık
getirmektedir.
2- Bazı günahları
işleyen kimselerin ceza görecekleri tespit edilmektedir. Hadiste sözü geçen
kişi ellerinin o hali ile cezalandırılmış olmaktadır.
3- Masiyetlerin
zararı olmaz diyen Mürcienin kanaati de reddededilmektedir .
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: