SAHİH-İ MÜSLİM |
İMAN |
باب
الدليل على أن
من رضي بالله
ربا وبالإسلام
دينا وبمحمد
صلى الله عليه
وسلم
رسولا، فهو
مؤمن، ولإن
[وإن؟؟] ارتكب
المعاصي الكبائر
11- RAB OLARAK ALLAH'I,
DİN OLARAK İSLAM'I, RESUL OLARAK MUHAMMED (S.A.V.)'İ RıZA İLE / GÖNÜL HOŞLUĞU
İLE KABUL EDEN KİMSENİN -BÜYÜK MASİYETLERİ İŞLEMİŞ OLSA DAHİ- MÜMİN OLDUĞUNUN
DELİLİ BABI
56 - (34) حدثنا
محمد بن يحيى
بن أبي عمر
المكي، وبشر
بن الحكم.
قالا: حدثنا
عبدالعزيز
(وهو ابن محمد)
الدراوردي،
عن يزيد بن
الهاد، عن
محمد بن إبراهيم،
عن عامر بن
سعد، عن
العباس بن
عبدالمطلب؛ أنه
سمع رسول الله
صلى الله عليه
وسلم
يقول"
ذاق طعم
الإيمان، من
رضي بالله ربا
وبالإسلام
دينا وبمحمد
رسولا".
150- Bize Muhammed b. Yahya
b. Ebi Ömer el-Mekki ve Bişr b. Hakem tahdis edip dediler ki. Bize Abdülaziz
—ki İbni Muhammed ed-Deraverdi'dir— Yezid b. el-ilad'dan, o da, Muhammed b.
İbrahim'den, o da Amir b. Sa'd'dan, o da Abbas b.
Abdulmuttalib'den rivayete göre o Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'i
şöyle buyururken dinlemiştir: "Rab olarak Allah'a, din olarak İslam'a,
Resul olarak Muhammed'e razı olan kimse imanın tadını almış olur. "
Diğer Tahric: Tirmizi,
2623; Tuhfetu'l-Eşraf, 5127
AÇIKLAMA: İmanın tadını alır." et-Tahrir
sahibi (rahimehullah) dedi ki: Bir şeye razı oldum, ona kanaat getirdim, onunla
yetindim, onunla birlikte başkasını istemiyorum demektir. Buna göre hadisin
anlamı, yüce Allah'tan başkasını istemezse, İslam yolundan başka bir yolda
yürümezse, Muhammed (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şeriatına uygun olmayan yolu
izlemezse demek olur. Şüphesiz bu nitelikte olan bir kimsenin kalbine imanın
tadı ulaşır ve böyle bir kişi de onun tadını almış olur.
Kadı Iyaz (rahimehullah)
dedi ki: Hadisin anlamı şudur: Böylesinin imanı sahih olur, o iman ile nefsi
rahat ve huzur bulur, o iman onun içinde iyice yer etmiş olur çünkü onun sözü
geçenlere razı olması Allah'ı tanımasının sabit, basiretinin derinlikli
olduğuna, imanın kalbinin içine kadar karıştığına bir delildir. Çünkü bir işe
razı olana o iş kolay gelir. Müminin de kalbine iman girecek olursa yüce
Allah'a itaatler ona kolay gelir ve onlardan lezzet alır. Allah en iyi
bilendir.
İsnatta
"ed-Oeraverdi" de bulunmaktadır ki ona dair açıklama Mukaddime'de
geçmiştir. Bu senedde Yezid b. Abdullah b. el-Had de vardır. O da Yezid b.
Abdullah b. Usame b. el-Had' dır. Muhaddisler "el-Had" ismini bu
şekilde ye'siz olarak söylerler ama Arap dilbilginlerine göre tercih edilen -bu
ve benzeri isimlerde- ya'lı olmasıdır. "eı-Asi" ve "İbn
Ebu'l-Mevali" isimlerinde olduğu gibi. Allah en iyi bilendir.
Bu hadis Müslim
(rahimehullah)'ın tek başına rivayet ettiği hadislerden olup, bunu Buhari
(rahimehullah) Sahihinde rivayet etmemiştir.
Sonraki sayfa için
aşağıdaki link’i kullan: