DEVAM: 151-152. Bir
Kimsenin Diğer Bir Kimse İçin Ayağa Kalkmasının Hükmü"
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
إِسْمَعِيلَ
حَدَّثَنَا
حَمَّادٌ
عَنْ حَبِيبِ
بْنِ الشَّهِيدِ
عَنْ أَبِي
مِجْلَزٍ
قَالَ خَرَجَ
مُعَاوِيَةُ
عَلَى ابْنِ
الزُّبَيْرِ
وَابْنِ
عَامِرٍ
فَقَامَ
ابْنُ
عَامِرٍ
وَجَلَسَ
ابْنُ
الزُّبَيْرِ
فَقَالَ
مُعَاوِيَةُ لِابْنِ
عَامِرٍ
اجْلِسْ
فَإِنِّي
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ مَنْ
أَحَبَّ أَنْ
يَمْثُلَ
لَهُ الرِّجَالُ
قِيَامًا
فَلْيَتَبَوَّأْ
مَقْعَدَهُ
مِنْ
النَّارِ
Ebu Ümame'den demiştir
ki: Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bastonuna dayanarak yanımıza
çıkageldi de biz hemen kendisine ayağa kalktık. Bunun üzerine: "Öyle
taz'im için bir kısmı bir kısmına ayağa kalkan Acemler gibi ayağa
kalkmayınız"buyurdu.
Diğer tahric edenler:
Müslim, salat; İbn Mâce, Dua (etraflısı); Ahmed b. Hanbel, V, 253-256.
İzah:
Bu hadis-i şerif, bir
kimse için Acemler gibi tazim maksadıyla
ayağa kalkmanın caiz olmadığını ifade etmektedir.
Bir önceki hadis-i
şerifin şerhinde de açıkladığımız gibi, Acemlerin tazim için biribirlerine
ayağa kalkmaları, büyükleri otururken ayakta dikilmeleri şeklinde olmaktadır.
Ancak Taberi ve İbn Hacer senedinde kimliği meçhul kimseler bulunduğu
gerekçesiyle bu hadisi muzdarib hadis denilen zayıf hadislerden saymışlardır.
Konuyla ilgili açıklama
bir önceki hadis-i şerifin şerhinde geçtiğinden burada tekrara lüzum
görmüyoruz.