بَاب
فِي
الصَّبِيِّ
يُولَدُ
فَيُؤَذَّنُ فِي
أُذُنِهِ
106-107. Çocuk Doğunca
Kulağına Ezan Okunur
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
سُفْيَانَ
قَالَ
حَدَّثَنِي
عَاصِمُ بْنُ
عُبَيْدِ
اللَّهِ عَنْ
عُبَيْدِ اللَّهِ
بْنِ أَبِي
رَافِعٍ عَنْ
أَبِيهِ
قَالَ
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَذَّنَ فِي
أُذُنِ
الْحَسَنِ
بْنِ عَلِيٍّ
حِينَ وَلَدَتْهُ
فَاطِمَةُ
بِالصَّلَاةِ
(Ubeydullah b. Ebi
Rafi'in) babasından demiştir ki: "Ben Rasûlullah (s.a.v.)'i -Hasen b.
Ali'nin kulağına Hz. Fatima'nın onu dünyaya getirdiği zaman namaz için (okunan
ezan gibi) ezan okurken gördüm."
İzah:
Mevzumuzu teşkil eden
bu hadis-i şerif Hz. Peygambenn, torunu Hz. Hasan doğduğu zaman yaptığı ilk
telkinin kulağına ezan okumak olduğunu ifade etmektedir.
Bunun hikmeti başka bir
hadis-i şerifte şu manaya gelen lafızlarla ifade edilmektedir: "kimin bir
çocuğu olur da sağ kulağına ezan, kol kulağına ikamet okursa ona ümmü sıbyan
zarar vermez."
Ancak bu hadis sened
yönüyle tenkid edilmiş, zayıf olduğu söylenmiştir. Bununla beraber Hz. Ömer b.
Abdil Aziz'İn bu hadis-i şerifle amel ettiği bilinmektedir.
İbn Kayyım el Cevziyye
bu konuda "Tuhfetü'I-Mevdûd" isimli eserinde şu görüşlere yer
mermektedir.
"İnsanın dünyaya
gözlerini açarken, kulaklarına çarpan ilk sesin, Allah'ın büyüklüğünü ve
yüceliğini iade eden sözler olması onun İslama girmesini sağlayan önemli bir
hadisedir, bir bakıma dünyaya ayak basan çocuğa İslam şiarını telkin etmek
anlamına da gelir. Tıpkı dünyadan ayrılırken de kelime-i tevhidin telkin
edilmesi gibi. Çocuk anlamasa da ezan
onun kaininin dp.rinlikle.rine inip tesir yapacağında şüphe yoktur.
Bununla beraber ezan ve
ikamet okunmasının, diğer bir faydası daha vardır; o da şeytanın ezam duyunca
uzaklaşıp beklemesidir. İlk anda şeytanı Öfkelendiren, onun gücünü kıran böyle
bir sesin yankı yapması şeytanın çocuğa musallat olacağı ilk anlarda çok
önemlidir.
Diğer bir ifadeyle
çocuğun kulağına ezan okunmakta çocuğu Allah'a davet etmek, İslam dinine
çağırmak, Allah'a kulluğa heveslendirmek, henüz şeytan bir dürtüş ve fısıltıda
bulunmadan bunları gerçekleştirmek gibi manalar vardır.