DEVAM: Eşeğin Anırması
Ve Köpeklerin Havlaması
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
اللَّيْثُ
عَنْ خَالِدِ
بْنِ يَزِيدَ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ أَبِي
هِلَالٍ عَنْ
سَعِيدِ بْنِ
زِيَادٍ عَنْ
جَابِرِ بْنِ
عَبْدِ اللَّهِ
ح و
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ مَرْوَانَ
الدِّمَشْقِيُّ
حَدَّثَنَا
أَبِي حَدَّثَنَا
اللَّيْثُ
بْنُ سَعْدٍ
حَدَّثَنَا
يَزِيدُ بْنُ
عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
الْهَادِ
عَنْ عَلِيِّ
بْنِ عُمَرَ
بْنِ حُسَيْنِ
بْنِ عَلِيٍّ
وَغَيْرِهِ
قَالَا قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَقِلُّوا
الْخُرُوجَ
بَعْدَ
هَدْأَةِ
الرِّجْلِ
فَإِنَّ
لِلَّهِ
تَعَالَى
دَوَابَّ يَبُثُّهُنَّ
فِي
الْأَرْضِ
قَالَ ابْنُ
مَرْوَانَ
فِي تِلْكَ
السَّاعَةِ
وَقَالَ فَإِنَّ
لِلَّهِ
خَلْقًا
ثُمَّ ذَكَرَ
نُبَاحَ الْكَلْبِ
وَالْحَمِيرَ
نَحْوَهُ
وَزَادَ فِي
حَدِيثِهِ
قَالَ ابْنُ
الْهَادِ
وَحَدَّثَنِي
شُرَحْبِيلُ
الْحَاجِبُ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ اللَّهِ
عَنْ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مِثْلَهُ
Câbir b. Abdullah ile
Ali İbn Ömer İbn Huseyn İbn Ali'den (rivayet edildiğine göre) Rasûlullah
(s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "(Geceleyin yolda ve sokakta) ayak sesleri
kesildikten sonra (evlerden dışarıya) çıkmayı azaltınız. Çünkü Yüce Allah'ın
(geceleyin) yeryüzüne saldığı (birçok) canlı yaratıkları vardır."
(Ebu Davud der ki: Diğer
şeyhim İbrahinı) b Mervan ise bu hadisi (bana): "Bu saatte Allah'ın
(sokaklarda doksan) yaratıkları vardır." (şeklinde) rivayet etti. Sonra da
bir önceki hadisteki gibi, köpek havlamasıy-la, eşeklerin anırmasısndan
bahsetti ve rivayetine şunu da ilâve etti: (Bir Önceki hadisin) bir benzerini
de Şurahbilü'l-Hacib, Cabir b. Abdullah zinciriyle Rasûlullah'a (s.a.v.)'den
naklen, İbn'ül-Hadi rivayet etti.
İzah:
Hadisin iki senedi
olup, bunlardan birinin ravilerinden Qİan Said b_ Ziyadî hayıftır. Ayrıca Ali
b.Ömer, sahabi değildir. Hadisi babasından nakletmiştir. Babası da sahabi
olmadığına göre bu hadis munkatidir. Buna karşılık, Câbir b. Abdullah sahabidir
ve onun senedi muttasıldır. Hadisin ravilerinden olan ve Ebu Davud'un metinden
sonra işaret ettiği Şurahbil b. Sa'd da sağlam değildir. Hadisleri delil olma
niteliğinden mahrumdur.
Ebû Davud, hadisin
muhtelif sened ve lafızlarına değinmekle bir taratan hadisteki
"ızdırab" a diğer taratan senedinin büsbütün zayıf olmadığına işaret
etmek istemiş olmalıdır.
Bu hadis-i şerif
geceleyin ayak sesleri kesildikten sonra Allah'ın yaratıklarından bilmediğimiz
birçok zararlı haşerelerin cin ve şeytanların sokaklara çıkabilecekleri ve
dolayısıyla yolda sokakta yalnız başına dolaşan kimselere zarar
verebileceklerini haber vermekte ve bu saatlerde ihtiyaç olmadıkça dışarı
çıkmaktan kaçınmayı ihtar etmektedir.
Hadis-i şerifteki
ihtarı itibara alıp ona göre hareket etmek müstehaptir.