بَاب
فِي
الرُّخْصَةِ
فِي
الْجَمْعِ
بَيْنَهُمَا
68. Hz. Nebiin Hem
İsmini Hem De Künyesini Bir Adama Vermenin Caiz Olduğunu İfade Eden Hadisler
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
وَأَبُو
بَكْرٍ ابْنَا
أَبِي
شَيْبَةَ
قَالَا
حَدَّثَنَا
أَبُو
أُسَامَةَ
عَنْ فِطْرٍ
عَنْ
مُنْذِرٍ
عَنْ
مُحَمَّدِ
ابْنِ الْحَنَفِيَّةِ
قَالَ قَالَ
عَلِيٌّ رَحِمَهُ
اللَّهُ
قُلْتُ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ إِنْ
وُلِدَ لِي
مِنْ
بَعْدِكَ
وَلَدٌ أُسَمِّيهِ
بِاسْمِكَ
وَأُكَنِّيهِ
بِكُنْيَتِكَ
قَالَ نَعَمْ
وَلَمْ
يَقُلْ أَبُو
بَكْرٍ
قُلْتُ قَالَ
قَالَ
عَلِيٌّ
عَلَيْهِ
السَّلَام
لِلنَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
Muhammed İbn
el-Hanefiyye'den (rivayet edildiğine göre) Hz. Ali (r.a.) şöyle demiştir: Ben
Resûlullah (s.a.v.)'e: Eğer senden sonra bir çocuğum dünyaya gelirse ona hem
senin ismini hem de künyesini vereceğim, dedim de: Evet (koyabilirsin) buyurdu.
İzah:
Tirmizî, edeb
(Ancak bu hadisi Ebu
Davud a nakleden hocalarından biri olan) Ebu Bekir (b. Ebi Şeybe hadisi rivayet
ederken, diğer ravi olan Osman b. Ebi Şeybe'nin rivayetinde bulunan ve bu
hadisi Muhammed İbn el-Hanefiyye'nin bizzat Hz. Ali'den aldığına delalet eden):
"Ben RasûlullaKa dedim (ki" sözünü) rivayet etmedi. (Bu sebeple Ebu
Bekir'in bu rivayetinde, Osman'ın rivayetinde bulunan sözü geçen özellik
yoktur. Ebu Bekir bu hadisi) Ali (a.s): "Nebi (s.a.v.)'e dedi ki..."
şeklinde rivayet etti.
Bu hadis-i şerif,
"Hz. Nebiin hem ismini, hem de künyesini bir kimseye vermenin yasaklığı
Hz. Nebiin sağlığında geçerli idi. Yasağı gerektiren sebeb, Hz. Peygamberin
vefatıyla kalkmış olduğundan, Hz. Nebiin vefatiyle bu yasak da yürürlükten
kalkmıştır" diyen İmam Malik 'le cumhuru ulemanın delildir. Biz bu
mevzudaki görüşleri (4965) nolu hadisin şerhinde açıkladığımızdan burada
tekrarla lüzum görmüyoruz.