DEVAM: 47. Kişinin Müslüman
Kardeşine Küsmesinin Hükmü
حَدَّثَنَا
ابْنُ
السَّرْحِ
حَدَّثَنَا ابْنُ
وَهْبٍ عَنْ
حَيْوَةَ
عَنْ أَبِي
عُثْمَانَ
الْوَلِيدِ
بْنِ أَبِي
الْوَلِيدِ عَنْ
عِمْرَانَ
بْنِ أَبِي
أَنَسٍ عَنْ
أَبِي
خِرَاشٍ
السُّلَمِيِّ
أَنَّهُ
سَمِعَ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَقُولُ
مَنْ هَجَرَ
أَخَاهُ
سَنَةً
فَهُوَ كَسَفْكِ
دَمِهِ
Ebu Hıraş es-Sülemî'den
(rivayet edildiğine göre); kendisi Resûlullah (s.a.v.)'i şöyle buyururken
işitmiş: "(Müslüman) kardeşine bir sene küs duran kimse onun kanını dökmüş
gibi (günah kazanmış) olur."
İzah:
Ahmed b. Hanbel, V,
220.
Mevzumuzu teşkil eden
(4914) nolu hadis-i şerifteyir müslümanın bir müslümana üç günden fazla küs
durmasının ve böyle küs iken vefat etmesinin onun cehennemlik olmayı
hakketmesine sebep olacağını ifade etmekte ve bir müslümana bir sene küs
durmayı ise onu öldürmeye benzetmektedir. Bu benzetme, sözü geçen küslüğün her
bakımdan bir müslümanı öldürmeye denk olduğu anlamına gelmez. Binaenaleyh üç
günü aşan ve sahibinin ölümüne kadar da süren bu küslüğün bir müslümanı
öldürmeye benzemesi sadece bu kişinin cehenneme girmesine sebep olması
yönündendir. Yoksa derece yönünden değildir. Çünkü bilindiği gibi adam öldürmek
Allah'a şirk koşmaktan sonra gelen en büyük günahtır. Şirkten başka hiçbir
günah ona denk olamaz.[İbn Hacer el Heytemî. ez-Zevâcir, II, 281, tere. A.
Serdaroğlu-Şentürk Lütfi.]
Sahibinin ölümüne kadar
süren küslük onun cehennemlik olmasına sebeb olması itibariyle bir müslümanın
kanını dökmeye benzemekle beraber, mutlaka sahibinin cehenneme girmesini
gerektirmez. Allah af ederse girmekten kurtulmuş olur.
Sonuç itibariyle bir
müslümana üç günden fazla küs durmak haramdır. Haramhğı gerektiren küslüğün
asgari haddidir. Küslük bir sene devam etmekle zaman itibariyle kötülükte en
son haddine ulaşmış olur. Bu sebeb-le (4915) numaralı hadis-i şerifte sahibini
cehennemlik eden küslüğün bir sene devam eden küslük olduğu ifade edilmiştir.
Belki de bu müddetin bir sene olarak belirlenmesine sebep çoğu zaman insanın
mizacının, bir sene içinde değişmesindendir. Çünkü dört mevsimin insan üzerinde
ayrı ayrı tesiri vardır. Bu mevsimler içerisinde insanın mizacı değişip
küslüğünden dönüp, hasmıyle helalleşebilir. Tevbe edip bu günahına son verebilir.
Nitekim hadis-i şerifte müddet olarak bir seneden bahsedilmesini böyle
açıklayanlar olmuştur.
Benzetmeden gaye,
maksadı çarpıcı ve mübalağalı bir şekilde anlatmak olduğu, ayrıca kendine
benzetilenin, benzetilenden üstünlüğünün bir teşbih kuralı olduğu düşünülürse
bu hadis-i şeriflerdeki bir müslümana küsmenin bir müslümanı öldürmeye benzeti
İme s indeki esas gayenin, küslüğün günah olarak gerçekte bir müslümanı
öldürmeye denk olduğunu ifade etmek değil, fakat onun günah olduğunu mübalağalı
bir şekilde anlatıp müslümanları ondan sakındırmak olduğu kolayca anlaşılır.
Fıkıh ulemasının haram
olan küslüğün müddeti konusundaki görüşlerini (4910) numaralı hadisin şerhinde
açıkladığımızdan burada tekrara lüzum görmüyoruz.