بَاب
فِيمَنْ
يَهْجُرُ
أَخَاهُ
الْمُسْلِمَ
47. Kişinin Müslüman
Kardeşine Küsmesinin Hükmü
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
عَنْ مَالِكٍ
عَنْ ابْنِ
شِهَابٍ عَنْ
أَنَسِ بْنِ
مَالِكٍ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ لَا
تَبَاغَضُوا
وَلَا
تَحَاسَدُوا
وَلَا
تَدَابَرُوا
وَكُونُوا
عِبَادَ اللَّهِ
إِخْوَانًا
وَلَا
يَحِلُّ
لِمُسْلِمٍ
أَنْ
يَهْجُرَ
أَخَاهُ
فَوْقَ
ثَلَاثِ
لَيَالٍ
Enes İbn Malik'den
(rivayet edildiğine göre) Nebi (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Birbirinize
düşmanlık beslemeyin, birbirinize haset etmeyin, birbirinize sırt çevirmeyin.
Ey Allah'ın kulları! Kardeş olun! Bir müslümanın bir din kardeşine üç günden
fazla küsmesi helâl değildir."
İzah:
Buhari, nikah, edeb,
ferâiz; Müslim birr; Tirmizi, birr, İbn Mâce. dua; Muvatta, husnu’l-huluk;
Ahmed b. Hanbel, I, 3,5, II, 277, 288 312, 342, 360, 389, 393, 394,444, 465,
469,470,480, 482, 492, 501, 412, 517, 539, III, 110,199,209,225,277,253.
Hased: Bir nimetin din
kardeşinden alınıp kendisine verilmesini istemektir ki, pek çirkin bir şeydir.
Buğz: Sevginin
zıddıdır.
Tedâbür: Birbirlerine
sırt çevirmek demektir. Kaadı Iyaz'a göre bundan murad, birbirinize düşmanlık
etmeyin, demektir. Birbirinizi terk etmeyin manasına geldiğini söyleyenler de
vardır.
Taberanî diyor ki:
"Bu gibi şeyler kazanmakla elde edilmez." Binaenaleyh onları teklif
de doğru değildir. Buradaki nehiy onların sebeplerine hamledilir; yani buğzu,
hasedliği ve küsüşmeyi icab eden işleri yapmayın, demektir.
Zührî'nin rivayetindeki
dört hasedden murad: Buğzetmemek, hasedlik etmemek, birbirine sırt çevirme ve
kardeş olmaktır.
Şafiîlere göre bu
hadis, bir müslümanın din kardeşi ile üç günden fazla dargın kalmasının haram;
üç gün dargınlığın ise mubah olduğuna delildir. Üçüncü günden fazla süren
dargınlığın haram olduğuna nass ile üç günlük dargınlığın mubah olduğuna ise
mefhum-i muhalifi ile delâlet etmektedir. Üç günlük dargınlığın affedilmesi,
insanın yaradılışında gadab ve kötü huyluluk bulunduğundandır.
Hanefilere göre,
mefhum-i muhalif sahih delil değildir. Onlarca üç eünden fazla dargınlığın
haram olduğunu beyan, üç gün dargınlığın helal olmasını iktizafnez.
Bazıları bu dargınlığın
dünyaya ait bir iş için üç gün olduğunu, âhiret için olursa üç günden fazla dargın
durmanın meşru kılındığını söylemiş, Nebi (s.a.v.)'in Tebuk gazasına iştirak
etmeyen üç kişi ile elli gün konuşmadığını, ashabına da onlarla
konuşmamalarını emrettiğini, buna misal göstermişlerdir. Bu zevatın tevbeleri
kabul buyurulduğuna dair âyet inmiş ve müslümanlar kendileri ile konuşmaya
başlamışlardır.
Dargınlığın, sırf bir
selamla sona erip ermeyeceği ulema arasında ihtilaflıdır. Cumhura göre
mücerred bir selam vermek veya almakla dargınlık sona erer. Bir rivayette İmam
Malik'in kavli de budur. İmam Ahmed'e göre dostluk eski haline dönmedikçe
dargınlık geçmiş sayılmaz. Mâlikîlerden İbn Kaasim'ın kavli de budur.[A.
Davudoğlu, Sahih-i Müslim Terceme ve Şerhi X. 502-503.]