بَاب
كَرَاهِيَةِ
أَنْ يَقُومَ
الرَّجُلُ مِنْ
مَجْلِسِهِ
وَلَا
يَذْكُرَ
اللَّهَ
İnşanın Oturduğu Bir
Meclisten Hiç Allah'ı Zikretmeden Kalkıp Gitmesinin Çirkinliği
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الصَّبَّاحِ
الْبَزَّازُ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ
بْنُ زَكَرِيَّا
عَنْ
سُهَيْلِ
بْنِ أَبِي
صَالِحٍ عَنْ
أَبِيهِ عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَا مِنْ قَوْمٍ
يَقُومُونَ
مِنْ
مَجْلِسٍ لَا
يَذْكُرُونَ
اللَّهَ
فِيهِ إِلَّا
قَامُوا عَنْ
مِثْلِ
جِيفَةِ
حِمَارٍ
وَكَانَ
لَهُمْ حَسْرَةً
Ebu Hureyre'den (rivayet
edildiğine göre) Rasûlullah (s.a,), şöyle buyurmuştur: "Allah'ı
zikretmeden bir meclisten kalkan topluluk, eşek leşi gibi (bir pislik)den
kalkmış gibi olurlar ve (bu meclis kıyamet gününde) kendileri için bir üzüntü
(kaynağı) olur."
İzah:
Dünyada Allah'ın ismi
anılmadan sona eren meclisler kıyamet gününde orada oturanlar için en büyük
üzüntü kaynağı olacaktır. Çünkü genellikle Allah'ın zikredilmesinden mahrum
olan meclisler, gıybet ve dedikodudan uzak kalmaz. Bilindiği gibi müslümanlarm gıybetini
yapmak ölü eti yemek gibidir. Bu bakımdan böylesi meclislerden kalkanların
hâli, etrafına pis kokular neşr eden bir eşek leşinin etrafında bir süre
oturduktan sonra kalkanların haline benzer.
Bu kimseler, kıyamet
gününde zikir meclislerinde bulunan kimselerin eriştiği yüksek makamları
gördükçe, dünyada iken vakitlerini zikirden uzak yerlerde geçirip de cennetin
daha yüksek makamlarına erişemedikleri için üzüntü ve pişmanlık duyacaklar ve
cennette iken bile bu sıkıntı ve pişmanlıkları devam edecektir. Binaenaleyh
cennet halkının yegâne sıkıntısı bu olacaktır.
Allah'ın zikri bulunan
meclislerde ise küçük günahlar işlenmiş bile olsa bu zikir o günahlara
keffaret olur. Nitekim 4857 nolu hadisin şerhinde gelecektir.
BezlüM Mechud yazarının
açıklamasına göre; bu hadis-i şerifte açıklanmak istenen leş yeme hükmünde
olan gıybetin yapıldığı yerlerde bulunmanın çirkinliğidir. Çünkü gıybeti
dinleyenler de gıybeti yapan kimsenin günahına ortak olur.