بَاب
لُزُومِ
السُّنَّةِ
6. (İyi Yada Kötü) Bir
Yola Çağırman (ın Ve O Yollardan Birini Tutmanın) Hükmü
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
أَيُّوبَ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلُ
يَعْنِي
ابْنَ
جَعْفَرٍ قَالَ
أَخْبَرَنِي
الْعَلَاءُ
يَعْنِي
ابْنَ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ
دَعَا إِلَى
هُدًى كَانَ
لَهُ مِنْ الْأَجْرِ
مِثْلُ
أُجُورِ مَنْ
تَبِعَهُ لَا يَنْقُصُ
ذَلِكَ مِنْ
أُجُورِهِمْ
شَيْئًا
وَمَنْ دَعَا
إِلَى
ضَلَالَةٍ
كَانَ
عَلَيْهِ
مِنْ الْإِثْمِ
مِثْلُ
آثَامِ مَنْ
تَبِعَهُ لَا
يَنْقُصُ
ذَلِكَ مِنْ
آثَامِهِمْ
شَيْئًا
Ebu Hureyre (r.a.)'den
(rivayet olunduğuna göre) Rasûlullah (s.a.v.): "Kim (insanları) doğru
yol'a çağırırsa, kendisine uyanların sevabı kadar ona da sevap yazılır. Bu
(kendisine) uyanların sevabından birşey eksiltmez. Kim de bir sapıklığa
çağırırsa kendisine uyanların günahı kadar ona da günah yazılır. Bu (kendisine)
uyanların günahından bir şey eksiltmez" buyurmuştur.
İzah:
Buhari, i'lisam;
Müslim, ilim; Zikr; Tirmizi, ilim; İbn Mâce, mukaddime; Muvattâ. Kur'an;
Dârimi, fedâilu'I-Kur'an
Bu hadis-i şerif,
hayırlı işler yapmanın teşvik edildiğini, kötü çığır açmanın da haram olduğunu
ifade eden açık bir delildir. Hayırlı bir çığır açıp diğer insanların o
çığırdan gitmesine sebep olan kimse, kıyamet gününe kadar o yoldan gidenlerin
sevabına nail olacağı gibi, kötü çığır açan da kıyamet gününe kadar o yoldan
gidenlerin kazandığı günahlar kadar günah kazanmakta devam edecektir."[Bak.
Davudoğlu A. Sahih-i Müslim Tercüme ve Şerhi, 10/669.]
Davet edildikleri hayrı
işleyenlerin sevabının, onu işleyenler kadar, aynen davet eden kişiye de
yazılması, onu işleyelerin bu hayırdan kazandıkları sevabı eksiltmediği gibi;
şerri işleyenlerin günahının, aynen ona davet eden kişiye de yazılması, o
şerri işleyenlerin bu serden kazandıkları günahı eksiltmez. Ancak bu konuyu:
"Herkesin kazandığı yalnız kendisine aittir. Kendi (günah) yükünü taşıyan
hiçbir kimse bir başkasının (günah) yükünü taşımaz..."[En'am 164] ayet-i
kerimesi ile karıştırmamak lazım. Çünkü, burada, bir kimsenin, diğer bir
kimsenin günahını çekeceği ifade edilmiyor. Sadece bir kimsenin, işleyeceği
günahtan kazandığı vebal kadar, vebal yükleneceği ifade edilmektedir ki ayet-i
kerimede kasdedilen mesele ile bu mesele birbirlerinden tamamen farklıdırlar.