DEVAM: 10. Katile
Kısas Uygulanır
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
ابْنُ
إِدْرِيسَ
عَنْ شُعْبَةَ
عَنْ هِشَامِ
بْنِ زَيْدٍ
عَنْ جَدِّهِ
أَنَسٍ أَنَّ
جَارِيَةً
كَانَ
عَلَيْهَا أَوْضَاحٌ
لَهَا
فَرَضَخَ
رَأْسَهَا
يَهُودِيٌّ
بِحَجَرٍ
فَدَخَلَ
عَلَيْهَا
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَبِهَا
رَمَقٌ
فَقَالَ
لَهَا مَنْ
قَتَلَكِ فُلَانٌ
قَتَلَكِ
فَقَالَتْ
لَا
بِرَأْسِهَا قَالَ
مَنْ
قَتَلَكِ
فُلَانٌ
قَتَلَكِ قَالَتْ
لَا بِرَأْسِهَا
قَالَ
فُلَانٌ
قَتَلَكِ
قَالَتْ
نَعَمْ
بِرَأْسِهَا
فَأَمَرَ
بِهِ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ فَقُتِلَ
بَيْنَ
حَجَرَيْنِ
Enes (r.a) den; (şöyle
dediği) rivayet edilmiştir: Bir Yahudi üzerinde zinet bulunan bir câriye'nin
başını taşla ezdi. Rasûlullah (s.â.v) câriye ölmek üzere iken yanına girdi.
Ona: "Seni kim öldürdü? Falan mı öldürdü?" diye sordu. Kadın başı ile
"hayır" diye işaret etti. Rasûlullah tekrar: "Falan mı
öldürdü?" dedi.
Kadın bu sefer başı ile
"evet" diye işaret etti. Bunun üzerine, Rasûlullah (s.a.v) emretti ve
katilin başı iki taş arasında ezildi.
İzah:
Buhâri, diyât; Müslim,
kasâme; Nesâi, kasâme; İbn Mâce, diyât
Hadisin Buhâri ve
Müslim'deki rivayetlerinde de öldürüldüğü bildirilen kadın, "Câriye"
kelimesi ile ifâdelendirilmiştir. İbn Mâce'nin bir rivayetinde ise mutlak
olarak "kadın" denilmektedir. Kadın köleye "cariye"
denildiği gibi, küçük kıza da câriye denilir. Yahûdinin kadını bir zinet
eşyasından dolayı öldürdüğü ve o zamanın şartlarında kölelerin zinet
takınmasının güçlüğü göz Önüne alınırsa, öldürülenin bir kız yada hür bir
kadın olması ihtimalden uzak olmaz kanaatindeyiz.
Bu babdaki üç hadis de
Enes b. Mâlik (r.a) den rivayet edilmiştir. Bunlardan birincisini Enes'den
nakleden Katâde, ikincisini nakleden Ebû Kilâbe üçüncüsünü nakleden de Hişâm b.
Zeydân'dır. Bu rivayetlerden ikisinde (4527 ve 4529) Hz. Nebi (s.a.v) in,
katil olan yahûdiyi kendisinin yaptığına kısas olarak kafasını iki taş
arasında ezdirerek öldürttüğü, birisinde ise (4528) recmle öldürttüğü ifâde
edilmektedir. Bu hal, hadisler arasında çelişki izlenimini vermekte ise de
sarihlerin yaptıkları teviller bu izlenimi izâle etmektedir. Azîmâbâdi, bu
hadislerin arasını şu şekillerde te'lif etmektedir:
1- Hadislerde geçen
"razh, raz = iki taş arasında ezmek" ve "recm= taşlamak"
aynı manâdadır. Çünkü hepsi taşla öldürmek demektir. Sadece, Katâde adama nasıl
taş vurulduğunu açıklamış, Ebû Kılâbe ise açıklamamıştır.
2- Bir adamın kafası bir
taşın üzerinde iken ona taş atmak veya üstten taş vurmak da recmdir. Çünkü
recmin çeşitleri vardır. Dolayısıyla her iki tâbir de aynı manâyı ifâde eder.
3- Adamın başı önce
taşla ezilip kuyuya atılmış, sonra da taşlanmış olabilir.
Hadisin babtaki ilk
rivayetinde yahûdinin, kadını öldürdüğünü itiraf ettiği görülmektedir.
Buhârî'nin vesâya'daki rivayetinde de aynı şekilde yahûdinin itirafı söz konusu
edilmemiştir. Bu durum, hadis üzerinde bir takım farklı yorumlara sebep
olmuştur.
Bâzı âlimler, hâdisenin
İslâmm ilk dönemlerinde vuku bulduğunu, o zamanlar öldürülen kişinin ölmeden
önceki verdiği habere itibar edilirken bilâhere neshedildiğini söylerler.
Yahûdinin itirafının sâdece Katâdenin rivayetinde bulunduğunu söyleyerek
dâvalarını te'yid ederler.
Ulemânın çoğunluğu ise
Katâde vasıtasıyla gelen rivayeti esas alarak, Hz. Nebi'in yahûdiyi maktulün
iddiası ile değil, kendisinin itirafı ile öldürdüğünü söylerler. İtirafın
Katâde'nin dışındaki râviler tarafından anılmamasını, onun olmaması yüzünden
değil, bir kimseye mâli ve bedeni bir cezanın beyyine olmadan
verilemeyeceğinin herkes tarafından bilinir olmasından kaynaklandığını
söylerler. Hattâbi, bu izahı getirenlerdendir.