بَاب
فِي
الرَّجُلِ
يَعْتَرِفُ
بِحَدٍّ وَلَا
يُسَمِّيهِ
10. Ne Olduğunu
Söylemeden Bir Haddi (Gerektiren Bir Suçu) İtiraf Edenin Durumu
حَدَّثَنَا
مَحْمُودُ
بْنُ خَالِدٍ
حَدَّثَنَا
عُمَرُ بْنُ
عَبْدِ
الْوَاحِدِ
عَنْ الْأَوْزَاعِيِّ
قَالَ
حَدَّثَنِي أَبُو
عَمَّارٍ
حَدَّثَنِي
أَبُو
أُمَامَةَ
أَنَّ
رَجُلًا
أَتَى
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَقَالَ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
إِنِّي
أَصَبْتُ
حَدًّا فَأَقِمْهُ
عَلَيَّ
قَالَ
تَوَضَّأْتَ
حِينَ أَقْبَلْتَ
قَالَ نَعَمْ
قَالَ هَلْ
صَلَّيْتَ
مَعَنَا حِينَ
صَلَّيْنَا
قَالَ نَعَمْ
قَالَ
اذْهَبْ فَإِنَّ
اللَّهَ
تَعَالَى
قَدْ عَفَا
عَنْكَ
Ebû Ümâme (r.a) haber
verdi ki: Bir adam Rasulullah'a gelip: Ya Rasulullah ben haddi gerektiren bir
suç işledim. Bana haddi uygula, dedi. Rasulullah: "-Geleceğin zaman abdest
aldın mı?" dedi. Evet, "Biz namaz kıldığımızda, bizimle birlikte
namaz kıldın mı?" Evet "Haydi git, Allah seni affetti."
İzah:
Buhari, hudûd; Müslim,
hüdûd; Ahmed b. Hanbel, V, 262, 265.
Bu manadaki hadisi,
Buhari, ve Müslim, Abdullah b. Mes'ud'dan rivayet etmişlerdir. Haddi gerektiren
bir suç işlediğini ikrar eden birisine efendimizin, işlediği suçun ne olduğunu
sormadan abdest ve namazını sorup, "Allah seni affetmiştir"
buyurması, iki türlü değerlendirilmiştir.
1- Rasulullah'ın vahy
yoluyla Allah'ın o zatı bağışladığını öğrenmiş olması muhtemeldir. Aksi halde
Rasulullah ona işlediği suçun ne olduğunu sorar ve haddi uygulardı. Bu görüşü
Hattabî, Askalânî'den nakletmiş-tir.
2- Nevevî ve bir grup
alimin dediğine göre; adamın işlediği günah küçük günahlardandı. Hz. Nebiin
namaz ve abdest sorarak günahının Allah tarafından bağışlandığını söylemesi
buna delildir. Çünkü iyilikler kötülükleri giderir.
3- Hadiste zikredilen
had; istılahî manası olan had değil günahtır. Yani buradaki had, küçük günah manasınadır.
Çünkü ulema hadlerin teybe ile düşmeyeceği konusunda müttefiktirler. Namaz da
küçük günahlar için keffarettir.
4- Efendimiz, haddi
düşürmek için özellikle suçun ne olduğunu sormamış, adam açıklamayınca da
salıvermiştir. Nitekim Rasulullah (s.a.v.) zina ikrarında bulunan birisine:
"Her halde sen Öptün, her halde sen dokundun" diyerek haddi
düşürmeye çalışmıştır.
Hadisteki suç ikrarında
bulunan zat; Ebu'1-Yusr Ka'b b. Amr el - Ensarî es-Sülemî'dir.