DEVAM: 30. Erkeğin
Zinayı İkrar Edip Kadının İkrar Etmemesi Halinde Yapılacak Şey
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ يَحْيَى
بْنِ فَارِسٍ
حَدَّثَنَا
مُوسَى بْنُ
هَارُونَ الْبُرْدِيُّ
حَدَّثَنَا
هِشَامُ بْنُ
يُوسُفَ عَنْ
الْقَاسِمِ
بْنِ
فَيَّاضٍ
الْأَبْنَاوِيِّ
عَنْ
خَلَّادِ
بْنِ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
عَنْ ابْنِ
الْمُسَيِّبِ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
أَنَّ
رَجُلًا مِنْ
بَكْرِ بْنِ
لَيْثٍ أَتَى
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَأَقَرَّ
أَنَّهُ
زَنَى بِامْرَأَةٍ
أَرْبَعَ
مَرَّاتٍ
فَجَلَدَهُ
مِائَةً
وَكَانَ بِكْرًا
ثُمَّ
سَأَلَهُ
الْبَيِّنَةَ
عَلَى الْمَرْأَةِ
فَقَالَتْ
كَذَبَ
وَاللَّهِ يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
فَجَلَدَهُ
حَدَّ الْفِرْيَةِ
ثَمَانِينَ
İbn Abbas (radıyallahu
anhüma)'dan rivayet edildi ki: Bekr b. Leys'den,bir adam Rasulullah (s.a.v.)'e
gelip bir kadınla zina ettiğini dört kez ikrar etti. Rasulullah ona yüz değnek
vurdu. (Çünkü) adam bekârdı. Sonra kadın aleyhine beyyine istedi. (Adam
getiremedi) Kadın: "Vallahi yalan söyledi, ya Rasulullah" dedi. Bunun
üzerine Rasulullah (s.a.v.) adama kazf cezası olarak da seksen değnek vurdu.
İzah:
Nesaî "bu hadis
münkerdir" demiştir. İbn Hibban da "Bununla ihticac batıldır"
der.
Zina suçu. şahitlerin
şehadeti ile sabit olduğu takdirde hem erkek hem de kadın için bağlayıcıdır,
sabittir* Ama taraflardan birisinin ikrar edip Öbürünün inkar etmesi durumunda
inkar eden açısından bağlayıcılığı yoktur. Çünkü ikrar sadece ikrar eden kişi
aleyhinde delildir.
Üzerinde durduğumuz
babın hadisleri erkeğin zinayı ikrar edip, kadının ikrar etmemesi halini
sözkonusu etmektedir. Bunlardan birincisinde Zina ikrarında bulunan bekar
erkeğe yüz değnek zina haddi vurulup, kadının salıverildiği bildirilmekte,
adama ayrıca iftira (kazf) haddinin vurulup vurulmadığından
bahsedilmemektedir.
İkinci Jıadiste ise
adama zina haddinin yanısıra seksen değnek de kazf cezası uygulandığı
bildirilmektedir. Ancak ikinci hadis için Nesai: "Bu hadis münkerdir"
demiştir.
Alimlerin bir kısmı
birinci hadisle istidlal ederek erkeğin zina ikrarında bulunup da kadının
inkâr etmesi halinde adama zina haddinin uygulanacağını, kazf haddinin
uygulanmayacağını söylemişlerdir. İmam Malik ve Şafii bu görüştedirler.
İmam Azam Ebu Hanife ve
İmam el-Evzai'ye göre böyle birisine sadece kazf haddi uygulanır. Zina haddi
uygulanmaz. Çünkü kadının inkârı bir şüphe ortaya koymaktadır. Şüphe ile de
had düşer.
İmam Muhammed de;
"Erkeğe hem zina hem de kazf cezası uygulanır" diyor. Bu görüş
Şafiiden de rivayet edilmiştir.
Şevkani iki vecihten
dolayı bu görüşün uygun olduğunu söyler. Bunlar:
1- Birinci hadiste erkeğe
kazf haddinin uygulandığına dair bir kaydın bulunmaması kazf hadinin olmadığına
delil olmaz. Çünkü kadın kazfi istemediği için veya başka bir sebepten dolayı
haddin uygulanmamış olması muhtemeldir.
2- Kazfe delalet eden
delillerin zahiri umumidir. Bu umumdan ancak bir delille çıkılabüir. Bu
mes'elede adamın kadına iftirası (kazfi) sabittir. Çünkü zina iddiasında
bulunmuş isbat edememiştir. Kazif haddini düşürecek delil de yoktur.