DEVAM: 17. (İyiliği)
Emir Ve (Kötülükten) Nehy Etmek
حَدَّثَنَا
مُسَّدَدٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو الْأَحْوَصِ
حَدَّثَنَا
أَبُو
إِسْحَقَ أَظُنُّهُ
عَنْ ابْنِ
جَرِيرٍ عَنْ
جَرِيرٍ قَالَ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ مَا
مِنْ رَجُلٍ
يَكُونُ فِي
قَوْمٍ
يُعْمَلُ
فِيهِمْ
بِالْمَعَاصِي
يَقْدِرُونَ
عَلَى أَنْ
يُغَيِّرُوا
عَلَيْهِ
فَلَا
يُغَيِّرُوا
إِلَّا أَصَابَهُمْ
اللَّهُ
بِعَذَابٍ
مِنْ قَبْلِ
أَنْ
يَمُوتُوا
Cerir (b. Abdullah
el-Beceli) (r.a) şöyle demiştir: Rasûlııllah (s.a.v.)'ı şöyle buyururken
işittim: "Bir kimse bir toplum içerisinde bulunur ve o toplumda günahlar
işlenir de, ona mani olmaya güçleri yettiği halde mani olmazlarsa, onlar
ölmeden önce Allah mutlaka azabını gönderir."
İzah:
İbn Mâce, fıten; Ahmed
b. Hanbel IV, 361, 363. 364, 366.
Bu hadis de, önceki
hadislerde geçen mananın aymm jfgjjg etmektedir. Gerçi ifade bakımından biraz
farklılık varsa da bu, manaya ve hadislerin özüne tesir edecek durumda
değildir.
Kötülüğe mani olmak; bundan
sonraki hadiste geleceği gibi elle (fiili olarak durdurmak ve dille mani olmak
ya da kalben buğzetmektir. Sorumluluk, kişinin gücünün yettiği derecede
engelleme yapmadığı takdirde söz konusudur. Allah kimseye taşıyamayacağı yükü
yüklemez.