بَاب
مَا يُرْجَى
فِي
الْقَتْلِ
7. Katlde Umulan
Mağfiret
Bab Başhğı'nin ifade
ettiği mana konusunda iki görüş ileri sürülmüştür bunlar:
1- Maktül'ün
velilerine, onun öldürülmesinden dolayı verilmesi umulan ecir.. Bu anlayışa
sevkeden amil, yakınlarının ölümünden dolayı katlandıkları sıkıntı ve
kederdir.
2- Bizzat
öldürülenlere verilmesi umulan ecir. Bezlü'l Mechud'da birinci maddedeki izah
daha uygun bulunmuş hatta onun bu babda sarih olduğu vurgulanmıştır. İkinci
mana ise maksattan uzak bulunmuş, gerekçe olarak da, fitnede öldürülenlerin
Ecre müstehak olamıyacaklan gösterilmiştir.
Ancak, aşağıda gelecek olan hadislere ikinci maddedeki izah daha uygun
görülmektedir.
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو الْأَحْوَصِ
سَلَّامُ
بْنُ
سُلَيْمٍ
عَنْ
مَنْصُورٍ
عَنْ هِلَالِ
بْنِ يَسَافٍ
عَنْ سَعِيدِ
بْنِ زَيْدٍ
قَالَ كُنَّا
عِنْدَ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَذَكَرَ فِتْنَةً
فَعَظَّمَ
أَمْرَهَا
فَقُلْنَا أَوْ
قَالُوا يَا
رَسُولَ
اللَّهِ
لَئِنْ أَدْرَكَتْنَا
هَذِهِ
لَتُهْلِكَنَّا
فَقَالَ
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ كَلَّا
إِنَّ
بِحَسْبِكُمْ
الْقَتْلَ
قَالَ
سَعِيدٌ
فَرَأَيْتُ
إِخْوَانِي
قُتِلُوا
Saîd b. Zeyd (r.a) şöyle
demiştir: Biz Rasûlullah (s.a.v.)'in yanında idik. Efendimiz, fitneyi anlattı
ve onu çok dehşetli gösterdi. Bunun üzerine: "Yâ Rasûlullah, eğer bu fitne
bize yetişirse bizi mahveder." dedik veya dediler. Rasûlullah:
"Hayır, şüpesiz öldürülme(niz size yeter)" buyurdu. Saîd: "Ben
kardeşlerimi (hep) öldürülmüş gördüm) dedi.
İzah:
Hadisten anladığımıza
göre, Rasûlullah (s.a.v.) Efendimiz, ileride zuhur edecek olan fitnede, yani
müslümanlar arasında çıkacak olan savaşlarda öldürülenlerin öbür dünyada
cezaya çarptırılmayacaklanm beyan buyurmuştur. Bunu, çıkacak olan fitneden korkan
sâhâbileri teselli etmek için söylemiştir. Müslümanlar arasında çıkacak olan
savaşta öldürülenler bu dünyada bir sıkıntı görmüş olacaklar, ama öbür dünyada
ceza görmeyeceklerdir. Öldürenlerin cezaları ise verilecek ve çok şiddetli
olacaktır.
Bu hadis daha önce
geçen ve fitne esnasında kendisini öldürmeye gelene karşı koymamayı teşvik
eden hadislerle uygunluk arz etmektedir.