DEVAM: 8. Kadınların
Altın Kullanması
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
اللَّهِ بْنُ
مَسْلَمَةَ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الْعَزِيزِ
يَعْنِي ابْنَ
مُحَمَّدٍ
عَنْ أَسِيدِ
بْنِ أَبِي أَسِيدٍ
الْبَرَّادِ
عَنْ نَافِعِ
بْنِ
عَيَّاشٍ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ
أَحَبَّ أَنْ
يُحَلِّقَ حَبِيبَهُ
حَلْقَةً
مِنْ نَارٍ
فَلْيُحَلِّقْهُ
حَلْقَةً
مِنْ ذَهَبٍ
وَمَنْ أَحَبَّ
أَنْ
يُطَوِّقَ
حَبِيبَهُ
طَوْقًا مِنْ نَارٍ
فَلْيُطَوِّقْهُ
طَوْقًا مِنْ
ذَهَبٍ
وَمَنْ أَحَبَّ
أَنْ
يُسَوِّرَ
حَبِيبَهُ
سِوَارًا مِنْ
نَارٍ
فَلْيُسَوِّرْهُ
سِوَارًا
مِنْ ذَهَبٍ
وَلَكِنْ
عَلَيْكُمْ
بِالْفِضَّةِ
فَالْعَبُوا
بِهَا
Ebû Hureyre (r.a)'den
rivayet edildiğine göre; "Rasûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Sevdiğine ateşten bir halka takmayı seven kişi ona altından bir halka
taksın, sevdiğine ateşten bir bilezik takmak isteyen kişi ona altından bir
bilezik taksın. Ancak siz gümüşü alınız, onu (istediğiniz gibi)
kullanınız."
İzah:
Ahmed b.Hanbel, 11-334,
378.IV-414.
Hâdis-i şerif, kişinin
sevdiği çocuğunu ve ailesini nasıl ateşe atmak istemezse, onlara altından yapılmış
yüzük, küpe ve bilezik takmaktan da kaçınmasını istemektedir. Ha-dîs'in
zahirine göre hüküm hem erkekler hem de kadınlar için aynıdır. Çünkü mutlaktır.
Ancak, kadınların altından mamul zinet eşyaları takınmalarının caiz olduğu
önceki hadiste geçmişti.
Hadis-i şerifte
Efendimiz, altından sakındırırken gümüşü de teşvik etmiştir. İrâde'nin mutlak
oluşu, gümüşün her türlü zinete şâmil olduğuna işaret eder. Ancak alimleri
beyanına göre erkekler gümüşten ancak yüzük, kılıç süsü ve benzeri şeylerde
yararlanabilirler.
Şevkânî, el-Veşyu'l -
Merkum adındaki risalesinde bu hadîsle istidlal ederek, kadın erkek herkes için
altından zinet takmanın haram, gümüş zinet takmanın da helâl olduğunu
söylemiştir. Şevkanî, bu hadîsin isnadını sahîh, râvîlerinin rivayeti ile
ihticac edilenler olduğunu söylemişlerdir.
Ahmed b. Hanbel'in
rivayetinin sâhâbî râvisi Ebû Katede'dir. Hafız Heysemî, Ahmed b. Hanbel'in
rivayetinin isnadını güzel bulmuştur.