DEVAM: 1. Mühür
(Yüzük) Edinme Konusundaki Hadisler
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
وَأَحْمَدُ
بْنُ صَالِحٍ
قَالَا
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
أَخْبَرَنِي
يُونُسُ بْنُ
يَزِيدَ عَنْ
ابْنِ
شِهَابٍ
قَالَ
حَدَّثَنِي أَنَسٌ
قَالَ كَانَ
خَاتَمُ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مِنْ وَرِقٍ
فَصُّهُ حَبَشِيٌّ
Enes (r.a); şöyle
demiştir: Rasulullah (s.a.v.)'in yüzüğü gümüşten kaşı da Habeş işi idi.
İzah:
Müslim Libas; Tirmizî,
Libas
Hadisin, Müslim'deki
bir rivayetinin sonunda Efenivia
dimiz'in yüzüğü sağ eline taktığı ve kaşını avucu içine getirdiği
belirtilmektedir.
Tirmizî "Bu hadîs
hasen sahiîhtir. Bu vecihten gariptir." demektedir.
Hâdîs-i şerifte,
Rasulullah (s.a.v.)'in yüzüğünün kaşının "Habeşî"' olduğu beyân
edilmektedir. Bu kelimenin birkaç mânâya gelme ihtimali vardır.
1- Yüzüğünün kaşı Habeş
yapısı, yani Habeşlilerin yüzüklerinin kaşı gibidir.
2- Yüzüğün kaşım yapan
usta Habeşli idi.
3- Kaşın taşı Habeş
taşı idi, yani göz boncuğu veya akikden idi. Çünkü bunların ikisinin madeni de
Habeşistan'dan veya Yemen'den geliyordu.
4- Kaşın rengi Habeşî
yani siyahı idi.
Hâdîs'teki
"Habeşî" kelimesini, yukarıdaki vicihlerden ilk. ikisine
3- hamledersek, Aşağıda
gelecek olan rivayetlerle bir çelişki söz konusu olmaz. Çünkü aşağıdaki
rivayette, Efendimiz'in yüzüğünün ve kaşının gümüşten olduğu ifade
edilmektedir. Kaşın gümüşten olup Habeşli bir usta tarafından veya Habeşi
usûlüne göre yapılmış olması mümkündür. "Habeşî kelimesi Habeş taşı, göz
boncuğu veva akik manasına alırsak, aşağıda gelecek olan rivayetle bir çelişki
ortaya çıkmaktadır. O zaman, Rasû-lullah'ın birden fazla yüzüğü olduğunu,
birisinin kaşının gümüşten, öbürününde taş, veya akikten olduğunu söylemek
gerekir. Nitekim Beyhakî'den böyle rivayet edilmiştir.