DEVAM: 8. Erkeklerin
Haluk Kullanması
حَدَّثَنَا
أَيُّوبُ
بْنُ
مُحَمَّدٍ
الرَّقِّيُّ
حَدَّثَنَا
عُمَرُ بْنُ
أَيُّوبَ عَنْ
جَعْفَرِ
بْنِ
بُرْقَانَ
عَنْ ثَابِتِ
بْنِ
الْحَجَّاجِ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ الْهَمْدَانِيِّ
عَنْ
الْوَلِيدِ
بْنِ
عُقْبَةَ
قَالَ لَمَّا
فَتَحَ
نَبِيُّ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَكَّةَ
جَعَلَ أَهْلُ
مَكَّةَ
يَأْتُونَهُ
بِصِبْيَانِهِمْ
فَيَدْعُو
لَهُمْ
بِالْبَرَكَةِ
وَيَمْسَحُ
رُءُوسَهُمْ
قَالَ
فَجِيءَ بِي
إِلَيْهِ
وَأَنَا
مُخَلَّقٌ
فَلَمْ
يَمَسَّنِي
مِنْ أَجْلِ
الْخَلُوقِ
Velid b. Ukbe'den, şöyle
dediği rivayet edilmiştir. Rasûlullah (s.a.v..) Mekke'yi fethedince,
Mekke'liler çocuklarını ona getirmeye başladılar. Rasûlullah (s.a.v.)'de onlar
için bereketle dua ediyor ve başlarını sıvazlıyordu. Kendisine bende
götürüldüm. Bana halûk sürülmüştü. Rasûlullah (s.a.v.) halûktan dolayı bana
dokunmadı.
İzah:
Ahmed b. Hanbel IV,
173.
Münzirî bu hadisin
isnadının muzdarip olduğunu söyler.Yine Munzirî'nin ifadesine göre tarihçilerden,
Velid b. Ukbe'nın Mekke Fethi gününde çocuk olduğu rivayetinin doğru olmadğı
nakledilmiştir. Çünkü, Hz. Nebi (s.a.v.)'in onu, Ben-i Mustalık Kabilesi'ne
âmil olarak gönderdiği ve hanımının kendisini, Efendimiz'e şikâyet ettiği
rivayet edilmiştir. Yine onun Bedir esirlerinin fidye ile kurtarılması
esnasında geldiği rivayet edilmiştir.
Mekke fethi günü çocuk
olan birisinin Ben-i Mustalık'a âmil olarak gitmesi, yada Bedir savaşı
esirlerinin kurtarılmasında bulunması mümkün olmaz.
Yine Zübeyir ve daha
başkalarının rivayetlerine göre. Ukbe'nin oğullan İmara ve Velîd (hadisin
râvîsi) kız kardeşleri, Külsiim'ü hicretten vazgeçirmek için yola çıktılar.
Onun hicreti Nebi Efendimiz'le Mekke-li'ler arasında sulh olduğu zamanda vuku
bulmuştur. Mekke Fethi gününde çocuk olup başına halûk sürülen birisinin böyle
bir şey yapabilmesi mümkün değildir.
Görüldüğü gibi hadisin
sıhhati oldukça şaibelidir. Sahîh olduğu kabul edilirse, Hz. Nebi'in çocuktaki
halûk kokusunu tasvip etmediği ortaya çıkıyor.
Avnü'l - Ma'bûd bunu,
halûk sürünmenin erkek çocuklarına da caiz olmadığına işaret kabul etmiştir.
Bezlü'I - Mechûd'da ise Hz. Peygamber'in Velid'in babasını okşamama sebebi şu
ihtimallere bağlanmıştır.
1. Halûk daha yeni
sürülmüştür. Eline bulaşmasını istemediği içindir.
2. Çocuğun anne
babasına ikaz için böyle yapmıştır.
Bezlü'l-Mechud sahibi
bunun, erkeklerin kendileri için haram olan şeyleri erkek çocuklarına da
kııllanamıyacaklarına delil olduğunu söyler.
Hanefî fıkıh
kitaplarından ed -Dürrü'l-Muhlar'da "Erkek çocuğa ipek giydirmek ve altın
takmak mekruhtur. Çünkü giyilmesi ve içilmesi haram olan şeyi giydirmek ve
içirmek de haramdır." denilmektedir.
İmam Şafî'ye göre ise
büyükler, küçükleri giydirme hususunda sorumlu değillerdir.