DEVAM: 41. Ayakkabı
Giyme Hakkında (Gelen Hadisler)
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
حَدَّثَنَا
صَفْوَانُ
بْنُ عِيسَى
حَدَّثَنَا عبْدُ
اللَّهِ بْنُ
هَارُونَ
عَنْ زِيَادِ بْنِ
سَعْدٍ عَنْ
أَبِي
نَهِيكٍ عَنْ
ابْنِ عَبَّاسٍ
قَالَ مِنْ
السُّنَّةِ
إِذَا جَلَسَ
الرَّجُلُ
أَنْ
يَخْلَعَ
نَعْلَيْهِ
فَيَضَعَهُمَا
بِجَنْبِهِ
İbn Abbas (r.a)'dan
şöyle elediği rivayet olunmuştur: Kişi otur(mak iste) diği zaman,
ayakkabılarını çıkarıp (sol) yanına koyması sünnettendir.
İzah:
İnsan bir yerde bir
süre oturmak istediği zaman ayakkabılarını çıkarıp sol tarafına koyması
müste-haptır. Ayakkabıda pislik bulanahiieceği için onu sağ tarafına ve kıble
cihetine koyması caiz değildir. Çünkü insanın bu iki ciheti devamlı hürmete
lâyık olduklarından insan oralara karşı her zaman edepli davranıp, edebe
aykırı davranışlardan kaçınmalıdır.
Ayakkabıları arkaya
koymaksa hırsızlık tehlikesi sebebiyle orada kaldığı sürece sahibinin gönlünü
meşgul edeceğinden sakıncalıdır.
Bir memleketle kıble
ciheti genellikle değişmezse de sağ, sol ve arka dhetieri insanın durumuna göre
değişebilir. Bir başka ifadeyle bu cihetler izafîdir. Fakat bu cihetlerin izafî
olması hadisin hükmünü değiştirmez, İnsanın sağ tarafına gelen cihet devamlı
hürmete lâyıktır. Kıble ciheti de böyledir.