DEVAM: 41. Ayakkabı
Giyme Hakkında (Gelen Hadisler)
حَدَّثَنَا
أَبُو
الْوَلِيدِ
الطَّيَالِسِيُّ
حَدَّثَنَا
زُهَيْرٌ
حَدَّثَنَا
أَبُو
الزُّبَيْرِ
عَنْ جَابِرٍ
قَالَ قَالَ رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
إِذَا
انْقَطَعَ
شِسْعُ
أَحَدِكُمْ
فَلَا يَمْشِ
فِي نَعْلٍ
وَاحِدَةٍ
حَتَّى
يُصْلِحَ
شِسْعَهُ
وَلَا يَمْشِ
فِي خُفٍّ
وَاحِدٍ وَلَا
يَأْكُلْ
بِشِمَالِهِ
Câbir'den rivayet
edildiğine göre; Nebi (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: "Birinizin (pabucunun)
tasması koptuğu zaman, tasmasını onartıncaya kadar tek pabuçla ile yürümesin.
Tek mest ile de yürümesin ve sol el(iy)le yemesin."
İzah:
Müslim libâs: Nesin
zînet, Ahmed b, Hanbel, II 245. 253. 314. 424. 443, 447. 480, 525, III, 293,
327.
Hattâbî'nin de ifade
ettiği gibi, tek ayakkabr ile yürümek başkalarının dikkatini çeker. Nitekim
4029 numaralı hadis-i şerifte başkalarının dikkatini çekmek için bir giysi giymek
lanetlenmiştir. Tek ayakkabı giymek böyle olduğu gibi, belden yukarısına
giyilen elbiselerin kolunun birisini serbest bırakıp diğerini giymek de
böyledir. Ayrıca göze de çirkin görünür. Çünkü insanlar onun bir ayağının
ötekinden kısa olduğunu zannedebilirler.
Hafız İbn Hacer (r.a)
bu mevzuda şöyle diyor:
"Hadis-i şerifteki
yasağa uymamak insanın vakarım giderir. Hadis-i şerifte belirtilen yasak
giyiniş şekilleri şeytanın kıyafetidir. Sol elle yemek yemek de ayı şekilde
şeytana amir. Bir de hadis-i şerifte yasaklanan bu davranış şekillerinde insan
için bir zorluk ve tehlike de söz konusudur." Çünkü insan tek ayakkabı ile
yürürken dengeyi kaybedip düşebilir. Sol elle yemek yiyenin de etrafına uyum
sağlayamadığı için yemeği üzerine dökebilir.
Neyevî'nin açıklamasına
göre. bu hadis-i şeriflere aykırı hareket etmek tenzihen mekruhtur.
Bazıları, Tirmizî'nin
rivayet ettiği. "Rasûllııüah (s.a.v.) bazen tek ayakkabı ile
yürürdü"[Tirmizî, libas] Vieâlindeki "hadis-i şerifle mevzumuzu
teşkil eden bu hadis-i şerifler arasında çelişki bulunduğunu söyleyerek bu
hadisleri reddetmek istemişierse de İbn Kuieybc onlara şu cevabı vermiştir:
"Biz deriz ki:
Efhamdüllah burada herhangi bir terslik yoktur. Çünkü bir kimsenin
ayakkabısının tasması koparsa ya o ayakkabıyı atar veya eline alır ve bir
başka tasma buluncaya kadar tek ayakkabı ile yürür.
İki ayakkabı, iki mest
ve diğer ikili olarak kullanılan elbiselerde bunlardan birinin kullanılıp
diğerinin kullanılmaması çirkin ve hoş karşılanmayan bir harekettir. Keza
ridânm sadece bir omuza atılıp diğer omuzun açık bırakılması çirkindir. Fakat
bir kimsenin ayakkabısının tasması kopabilir ve onu tamir ettirene kadar hu
halde bir iki veya üç adım atabilir. Muhakkak ki, bu ne çirkindir, ne de kötü
görünen bir harekettir.
Azın hükmü pek çok
yerde çoğun hükmüne muhalif olabilir. Görmüyor musun, namaz kılan bir kimsenin
rükû halinde iken önündeki boş safa doğru bir iki veya daha çok adım atması
caizdir de, yine rükû halinde olduğu halde yüz veya iki yüz zira (arşın)
yürümesi caiz değildir.
Keza ridâsi düşünce onu
omuzlarında ativermesi (namazda) caizdir de, namazda elbisesini toplaması veya
uzunca bir iş yapması caiz değildir.
Yine bir kimse namazda
tebessüm ederse namazı bozulmaz, fakat kahkaha ile gülerse namazı
bozulur."