DEVAM: 1. Musa B.
İsmail'in Rivayeti
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ يُونُسَ
حَدَّثَنَا
زُهَيْرٌ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّحْمَنِ
بْنُ زِيَادِ
بْنِ
أَنْعُمَ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ رَافِعٍ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عَمْرٍو
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ
إِنَّهَا
سَتُفْتَحُ
لَكُمْ
أَرْضُ الْعَجَمِ
وَسَتَجِدُونَ
فِيهَا
بُيُوتًا يُقَالُ
لَهَا
الْحَمَّامَاتُ
فَلَا يَدْخُلَنَّهَا
الرِّجَالُ
إِلَّا
بِالْأُزُرِ
وَامْنَعُوهَا
النِّسَاءَ
إِلَّا
مَرِيضَةً
أَوْ
نُفَسَاءَ
Abdullah b. Ömer'den
rivayet olunduğuna göre; Resulullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur: "Size acem
ülkesini fethetmek müyesser olacaktır ve sizler orada hamam denilen (bir takım)
evler bulacaksınız. Sakın oralara erkekler peştemalsız olarak girmesinler.
Kadınların da oraya girmelerini önleyiniz. Ancak hasta ve lohusa olan kadınlar
müstesna”
İzah:
Tirmizi, edeb; ibn-i
mace edeb; Darimi istizan; Ahmed b. Hanbel III 339. VI 136. 139. 267.
Meyazir: Göbek ile diz
kapağı arasını örten peşte mal anlamına geıen "mi’zer” kelimesinin çoğuludur.
Hadis sarihlerinin açıklamasına göre bu hadis-i şeriflerde anlatılmak istenen
mana şudur:
Hz. Nebi, hasta ve
lohusa olmaları dışında kadınların hamama girmelerine asla izin vermemiştir.
Çünkü el, yüz , ayak müstesna kadınlaıların her tarafı avrettir. Bir zaruret
olmadıkça avretlerini açamazlar. Ancak tedavi maksadıyla veya lohusalık
halinden kurtuldukları için hamama girmeleri gerektiğinde ya da cünüplükten
kurtulmak için suya girmeleri icap edip de şiddetli soğuk sebebiyle evde su
ısıtıp yıkanmaları mümkün olmadığında ya da soğuk su ile yıkanmalarının
büsbütün tehlikeli olması halinde hamama girmelerine izin verilmiştir.
Erkeklerin hamama
girmelerine ise, göbekleri ile diz kapaklan arası örtülü olmak şartıyla izin
verilmiştir.
Zaruret icabı hamama
girmek durumunda kalan kadınların da avret mahallerini başkalarının görmesi
mümkün olmayacak şekilde örtünmeleri şarttır. Aksi takdirde erkeklerin de
mazereti olan kadınların da hamama girmeleri caiz olmaz.
4011 numaralı hadisin
metinindeki "Allah ile kendi arasındaki perde" cümlesinde geçen
perdeden maksat, Allah'ın o kadının günahlarını kullarından gizlemek üzere o
günühlar üzerine çektiği perde olabileceği gibi, Allah'ın kadını hesaba
çekmemek için bazı günahlarının üzerine çektiği perde de olabilir. Binaenaleyh
bir kadının zaruretsiz olarak hamama girmesi halinde, ya Allah onun şimdiye
kadar kullardan gizlediği günahlarının üzerinden perdeyi kaldırarak ifşa etmek
sudetiyle kadını dünyada rezil ve rüsvay eder ya da ahirette bir daha hesaba
çekilmemesi için perdelenmiş olan günahlarından da hesaba çeker.
Bazılarına göre bu
perdeden maksat kadınların örtünmek üzere ernrolundukları örtülerdir. Evin
dışında bir yerde soyunan kadın bu örtüyü bir tarafa atmak suretiyle Allah'ın
emrine karşı gelmiş olur.