بَاب
مَا لَمْ
يُذْكَرْ
تَحْرِيمُهُ
30. (Kitap Ve
Sünnette) Haram Olduğuna Dair Bir Açıklama Bulunmayan Şeylerin Hükmü
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ دَاوُدَ
بْنِ صَبِيحٍ
حَدَّثَنَا
الْفَضْلُ
بْنُ دُكَيْنٍ
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدٌ
يَعْنِي
ابْنَ
شَرِيكٍ
الْمَكِّيَّ
عَنْ عَمْرِو
بْنِ
دِينَارٍ
عَنْ أَبِي
الشَّعْثَاءِ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ كَانَ
أَهْلُ
الْجَاهِلِيَّةِ
يَأْكُلُونَ
أَشْيَاءَ
وَيَتْرُكُونَ
أَشْيَاءَ
تَقَذُّرًا فَبَعَثَ
اللَّهُ
تَعَالَى
نَبِيَّهُ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
وَأَنْزَلَ
كِتَابَهُ
وَأَحَلَّ
حَلَالَهُ
وَحَرَّمَ
حَرَامَهُ
فَمَا أَحَلَّ
فَهُوَ
حَلَالٌ
وَمَا
حَرَّمَ فَهُوَ
حَرَامٌ
وَمَا سَكَتَ
عَنْهُ
فَهُوَ عَفْوٌ
وَتَلَا قُلْ
لَا أَجِدُ
فِيمَا أُوحِيَ
إِلَيَّ
مُحَرَّمًا
إِلَى آخِرِ
الْآيَةِ
İbn Abbas'dan şöyle
dediği rivayet olunmuştur: Cahiliyye (dönemi) halkı bazı şeyleri yerlerdi, bazı
şeyleri de tiksindiklerinden dolayı yemezlerdi. Derken yüce Allah, Nebiini
(s.a.v.) gönderdi ve Kitab'ını indirdi. Helâlini ve haramını açıkladı. Artık
o'nun haram kıldığı haramdır, helâl kıldığı da helâldir. Hakkında açıklama
yapmadığı ise affedilmiştir. Sonra,
"De ki: Bana vahyolunanda (bu haram dediklerinizi) yiyen kimse için
haram edilmiş bir şey bulamıyorum"[En'am 145] âyetini sonuna kadar okudu.
İzah:
Buhari, tefsir; Müslim,
zekât; Tirmizî, libas; İbn Mâce, et'ime
Bu hadis-i şerif,
eşyada asi olan şeyin ibâhe olduğunu söyleyenlerin delilidir. Bu neticeye göre
her hangi bir şey veya menfaati yasaklayan sahih nass bulunmaz veya bulunur da
delâleti kat'î olmazsa o şey hakkında haram hükmü de sözkonusu olmaz. Şu
âyet-i kerimelerden de bu gerçeği Öğreniyoruz: "Yerde olanların hepsini
sizin için yaratan odur."[Bakara 29]
"Göklerde olanları, yerde olanları hepsini sizin buyruğunuz altına
vermiş."[Câsiye 13]