بَاب
فِي أَكْلِ
الضَّبُعِ
31. Sırtlan Eti Yemek
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ عَبْدِ
اللَّهِ
الْخُزَاعِيُّ
حَدَّثَنَا
جَرِيرُ بْنُ حَازِمٍ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عُبَيْدٍ
عَنْ عَبْدِ
الرَّحْمَنِ
بْنِ أَبِي
عَمَّارٍ عَنْ
جَابِرِ بْنِ
عَبْدِ
اللَّهِ
قَالَ سَأَلْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ
الضَّبُعِ
فَقَالَ هُوَ
صَيْدٌ
وَيُجْعَلُ
فِيهِ كَبْشٌ
إِذَا
صَادَهُ
الْمُحْرِمُ
Câbir b. Abdullah
(r.a)'dan rivayet olunmuştur; dedi ki: Rasûlullah (s.a.v.)'e sırtlan (etin)i
sordum. "O bir av (hayvanı)dır ve onu avlayan ihramlıya (keffaret olarak)
bir koç (kurban etme cezası) konmuştur" buyurdu.
İzah:
Tirmizî, hacc, et'ime;
Nesâî, menâsik, sayd; İbn Mâce, sayd; Ahmed b. Hanbel, III, 297, 318, 322, V, 195.
Bu hadis-i şerif,
sırtlan etini yemenin helâl olduğunu söyleyen Şâfiîlerin delilidir. Hattâbî, bu
hadisle ilgili açıklamasında şöyle diyor:
"Hz. Nebi'in,
sırtlanı av hayvanlarından sayması ve ihramlı iken bir sırtlan öldüren kimsenin
keffaret olarak bir koç kurban etmesi gerektiğini bildirmesi, sırtlanın da
zebra ve geyik gibi eti yenen hayvanlardan olduğuna delâlet eder. Çünkü,
"Yeryüzünde yürüyen hayvanlardan beş çeşit hayvan vardır ki, ihramda iken
onları öldürmek helâldir. Yılan, akrep, çaylak, fare, ısırıcı köpek"
mealindeki (1846-1848) numaralı hadisler, Haremde veya ihramlı iken eti
yenmeyen bir hayvanı öldürmenin cezası olmadığını ifade etmektedir.
Mevzumuzu teşkil eden
bu hadis-i şerifte ihramlı iken sırtlanı öldüren bir kimseye bir oç kurban
etmek gerektiği ifade edildiğine göre sırtlanın eti yenen hayvanlardan olması
icabeder.
Metinde geçen, "o
av hayvanlarındandır" mealindeki cümle, yırtıcı ve vahşi hayvanlardan olup
da, av hayvanı olmayan ve "İhramda olduğunuz sürece size kara avı
yasaklandı"[Mâide 96] âyetinin kapsamına girmeyen hayvanların bulunduğuna
delâlet etmektedir. Sırtlan etinin helâl olup olmaması meselesinde fıkıh
âlimleri ihtilâfa düşmüştür. Sa'd b. Ebî Vakkâs (r.a)'a göre sırtlan etini
yemek helaldir.İbn Abbas ile Ata, İmam Şafii, Ahmed b. Hanbel, İshak b. Rahuyeh
ve Ebu Sevr hazretleri de bu görüştedirler.Süfyan-ı Servi ile İmam Ebu Hanife
ve taraftarlarıyla İmam malik ise sırtlan eti yemenin mekruh olduğunu
söylemişlerdir.Bu görüş Said b.
Müseyyeb’den de rivayet olunmuştur. Delilleri ise bu hayvanın yırtıcı
hayvanlardan olmasıdır.
Çünkü 3802 numaralı
hadis-i şerifte açıklandığı üzere Rasulullah (s.a.v.), köpek dişi olan yırtıcı
hayvanların etini yasaklamıştır.