DEVAM: 42.
(İçerisinde) Kurtlu Hurma (Bulunan Hurmaları) Yerken (İçlerinde Kurt Bulunup
Bulunmadığını İyice) Araştırmak (Gerekir)
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا
هَمَّامٌ
عَنْ
إِسْحَقَ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
أَبِي
طَلْحَةَ
أَنَّ النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ كَانَ
يُؤْتَى
بِالتَّمْرِ
فِيهِ دُودٌ
فَذَكَرَ مَعْنَاهُ
İshak b. Abdillah b. Ebî
Talha'dan rivayet olunduğuna göre; Nebi (s.a.v.)'e (bazen) içinde kurt bulunan
hurmalar getiriirdi de...
(Ravi İshak sözlerine
devam ederek bir önceki hadisin manasını (ifade eden sözler) söyledi.
İzah:
İbn Mâce, et'ime
Bu hadis-i şerifler
içindeki kurtları çıkarmadan kurtlu hurma yemenin caiz olmadığını ifade
etmektedir. Çünkü kurtar pistir. Yüce Allah Kur'an-ı Kerim'inde,
"...Onlara güzel şeyleri helâl, çirkin şeyleri haram kılar"[A'raf
157] âyetiyle pis şeyleri haram kılmıştır. Bu mevzuda Aliyyü'I-Kârî şöyle
diyor:
"Taberanî, hasen
bir senetle İbn Ömer'den Hz. Nebi'in hurmaların içinde kurt araştırmayı
yasakladığına dair merfû bir hadis[Heysemî, Mecmau'Zevâid, V, 4.] rivayet
etmişse de bu hadis yeni hurmalar hakkındadır ve vesveseyi önlemek içindir.
Hurmayı gözden geçirmeden yemenin caiz olduğunu bildirmek için de öylemiş
olabilir."
Bezlü'l-Mechûd yazan
ise şöyle diyor:
"Her ne kadar
Aliyyü'1-Kârî böyle demişse de, hadis-i şerifte kurtlu hurmaları yemenin
mekruh olduğu bildirildiğine göre; içinde kurt bulunması ihtimali kuvvetli
olan bir hurmayı iyice kontrol etmeden yemenin mekruh olması fakat içinde kurt
bulunması ihtimali zayıf olan bir hurmayı kontrol etmeden yemenin ise caiz
olması, içinde kurt bulunduğu kesin olarak bilinen bir hurmayı ayıklamadan
yemenin de haram olması gerekir. Bunun caiz ve tenzihen mekruh olduğu
söylenemez."