بَاب
فِي أَكْلِ
الطَّافِي
مَنْ
السَّمَكِ
35. (Suda Kendi
Kendine Zahiren Sebepsiz Olarak Ö1üp) Suyun Yüzüne Çıkan Balıkları Yemenin
Hükmü
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
عَبْدَةَ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
سُلَيْمٍ
الطَّائِفِيُّ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعِيلَ
بْنُ
أُمَيَّةَ
عَنْ أَبِي
الزُّبَيْرِ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ قَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَا أَلْقَى
الْبَحْرُ أَوْ
جَزَرَ
عَنْهُ
فَكُلُوهُ
وَمَا مَاتَ فِيهِ
وَطَفَا
فَلَا
تَأْكُلُوهُ
قَالَ
أَبُو دَاوُد رَوَى
هَذَا
الْحَدِيثَ
سُفْيَانُ
الثَّوْرِيُّ
وَأَيُّوبُ
وَحَمَّادٌ
عَنْ أَبِي الزُّبَيْرِ
أَوْقَفُوهُ
عَلَى
جَابِرٍ وَقَدْ
أُسْنِدَ
هَذَا
الْحَدِيثُ
أَيْضًا مِنْ
وَجْهٍ
ضَعِيفٍ عَنْ
ابْنِ أَبِي
ذِئْبٍ عَنْ
أَبِي
الزُّبَيْرِ
عَنْ جَابِرٍ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
Câbir b. Abdullah' dan,
Rasûlullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğu rivayet olunmuştur: "Denizin
(sahile) attığı veya (deniz sularını) kendisinden geri çektiği (için açıkta
kalan) şeyleri yeyiniz. (Fakat) denizde (kendiliğinden zahiri bir sebep
olmaksızın ölüp de) su yüzüne çıkan şeyleri yemeyiniz."
Ebû Dâvûd dedi ki:
Süfyan es-Sevrî, Eyyub ve Hammâd da hadisi Ebu'z-Ziibeyr'den rivayet ettiler ve
bunların üçü de rivayet zincirini) Câbir üzerinde durdurdular, (Hz. Nebi'e
kadar uzandıramadılar). Bazen bu hadis (in rivayet zinciri) zayıf bir şekilde
îbn Ebî Zi'b, Ebu'z-Zübeyr ve Câbir yoluyla Hz. Nebi (s.a.v.)'e dayandırılarak
rivayet edilmiştir.
İzah:
Bu hadis-i şerif,
"Suda kendi kendine, zahiren sebepsiz olarak olup de suyun yuzune çıkan
balıklar yenmez diyen[Ö.N.Bilmen Büyük
İsl.İlmihali, 418.] Hanefîlerin delilidir.
Bu görüş Câbir (r.a)
ile İbn Abbas (r.a) dan da mevkuf olarak rivayet olunmuştur. Mîrkât yazarının
da ifade ettiği gibi, haram ve helâl konularında sahabeden gelen mevkuf
rivayetler merfû hadis hükmündedir.
Hidâye müellifinin
dediği gibi, zahiren sebepsiz olarak kendi kendine ölen bir balığı yemek
Hanefîlere göre mekruh; İmam Mâlik ile İmam Şafiî ve İmam Ahmed ve Zahirîlere
göre böyle bir balığı yemek helâl olmakla beraber yememek evlâdır.
Bu görüşte olan fıkıh
imamlarının ve taraftarlarının Kitap'tan delilleri;"Hem kendinize hem de
yolculara bir geçimlik olmak üzere deniz avı ve onu yemek, size helâl
kılındı"[Mâide 96] âyet-i kerimesidir. Çünkü bu âyet-i kerime deniz
hayvanlarının insanlar tarafından avlanarak yakalananlarını İçerisine aldığı
gibi kendiliğinden ölerek insanların eline geçeni de kapsamına almaktadır.
Sünnetten delilleri
ise, "Bize iki ölü (hayvan) helâl kalındı: Birisi balık, diğeri çekirge"[İbn
Mâce, sayd, el'ime; Muvatta, sıfatü'n-nebî; Ahmed b. Hanbel, II, 97.]
mealindeki hadis-i
şerifle, "Denizin suyu temiz, ölüsü helâldir" mealindeki 83 numaralı
hadis-i şeriftir. Çünkü bu hadis-i şeriflerde, zahiren sebepsiz olarak ölüp de
su yüzüne çıkan balıkla, insanlar tarafından avlanarak veya zahirî bir sebeple
öldükten sonra ele geçen balıklar arasında bir ayırım yapılmamaktadır.
Hanefî ulemasının
delili ise mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerifle Hz. Ali'nin, "Bizim çarşımızda
kendiliğinden ölüp de su yüzüne çıkan balık alışverişi yapmayın" sözü ve
İbn Abbas'ın, rivayet ettiği, "Deniz öldürdükten sonra su yüzünde
sürüklenip dururken bulduğunuz deniz hayvanlarını yemeyiniz" mealindeki
hadislerdir.
Aynî'nin de açıkladığı
gibi, mevzumuzu teşkil eden Câbir hadisi çeşitli rivayetlerle te'yid
edilmiştir.
Bu görüşte olan Hanefi
âlimlerine göre, aksi görüşe sahip olan fıkıh âlimlerinin delil olarak
sarıldıkları Mâide sûresi 96. âyetinde onların görüşlerini isbatlayan bir ifade
mevcut değildir.
Hidâye yazarı
Merginânî'nin açıkladığı üzere sahâbilerden bir topluluk da bu
görüştedirler.[el-Aynî, el-Binâye, IX, 98-99.]