DEVAM: 7. Kaplar
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
سُفْيَانَ
حَدَّثَنِي
مَنْصُورٌ عَنْ
سَالِمِ بْنِ
أَبِي
الْجَعْدِ
عَنْ جَابِرِ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ
قَالَ لَمَّا
نَهَى
رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ
الْأَوْعِيَةِ
قَالَ
قَالَتْ الْأَنْصَارُ
إِنَّهُ لَا
بُدَّ لَنَا
قَالَ فَلَا
إِذَنْ
Câbir b. Abdillah'dan
rivayet olunmuştur; dedi ki; Rasûlullah (s.a.v.) (müslümanlara ince deriden
yapılmış kapların dışındaki) kapları (şıra kabı olarak kullanmayı) yasaklayınca
Ensar, (şıra kabı olarak) ince deriden yapılmış kaplar kullanmalarının
kendileri için imkânsız derecede zor olduğunu beyan ederek; (şıra kabı olarak
kullanmak üzere) "bizim için (diğer kaplara) kesinlikle ihtiyaç
vardır" dediler. Bunun üzerine (Nebi Efendimiz): "Öyleyse bu hususta
(bir sakınca) yoktur" buyurdu.
İzah:
Buhari, eşribe;
Tirmizî, eşribe; îbn Mâce, eşribe
Bilindiği gibi Hz.
Nebi'in ince deriden yapılmış derinin dışındaki kaplarda şıra yapmayı ve
onlarda şıra saklamayı yasaklamasının sebebi, bu kapların içindeki şırayı
kükreterek şarap haline çevirmesi ve eskiden beri bu kaplarda saklanmakta olan
kükremiş sıraları müslümanların farkına varmadan içmeleri tehlikesini önlemek
idi. Fakat ince deriden yapılmış tulumlarda şıra yapmanın müslümanlar için imkânsız
derecede zor olduğu Ensar topluluğu tarafından belirtilince Hz. Peygamber bu
yasağı kaldırarak, kükremiş şıralara karşı dikkatli olmak kaydıyla deriden
yapılmış tulumların dışındaki kaplarda da şıra yapılıp saklanmasına izin
verdi.