DEVAM: 7. Kaplar
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ يُونُسَ
حَدَّثَنَا
مُعْرِّفُ
بْنُ وَاصِلٍ
عَنْ مُحَارِبِ
بْنِ دِثَارٍ
عَنْ ابْنِ
بُرَيْدَةَ
عَنْ أَبِيهِ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
نَهَيْتُكُمْ
عَنْ ثَلَاثٍ
وَأَنَا
آمُرُكُمْ
بِهِنَّ
نَهَيْتُكُمْ
عَنْ
زِيَارَةِ
الْقُبُورِ
فَزُورُوهَا
فَإِنَّ فِي
زِيَارَتِهَا
تَذْكِرَةً
وَنَهَيْتُكُمْ
عَنْ
الْأَشْرِبَةِ
أَنْ
تَشْرَبُوا
إِلَّا فِي
ظُرُوفِ
الْأَدَمِ
فَاشْرَبُوا
فِي كُلِّ
وِعَاءٍ
غَيْرَ أَنْ
لَا
تَشْرَبُوا مُسْكِرًا
وَنَهَيْتُكُمْ
عَنْ لُحُومِ
الْأَضَاحِيِّ
أَنْ
تَأْكُلُوهَا
بَعْدَ ثَلَاثٍ
فَكُلُوا
وَاسْتَمْتِعُوا
بِهَا فِي
أَسْفَارِكُمْ
(İbn
Büreyde'nin) babasından Rasûlullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğu rivayet olunmuştur:
"Ben size üç şeyi yasaklamıştım. Şimdi size onları (yapmanızı)
emrediyorum:
1. Size kabir ziyaretini
yasaklamıştım. Artık (bundan sonra) onları ziyaret ediniz. Çünkü onları
ziyarette (ölümü ve kıyameti) hatırlatma vardır.
2. Size şıraları (nızı)
deriden yapılmış kapların dışındaki kaplardan içmenizi yasaklamıştım. Artık her
kaptan içiniz. Fakat sarhoşluk veren (içkiler)'i içmeyiniz.
3. Size üç günden sonra
kurban etlerini yasaklamıştım ! Artık (onları istediğiniz zaman) yiyiniz ve
yolculuklarınızda da onlardan yararlanınız.”
İzah:
Müslim, cenâiz, edâhi,
eşribe; Tirmizî, edâhi; Nesâî, cenâiz, dahâyâ, fer', eşribe; İbn Mâce, edâhi;
Dârimî, edâhi; Muvatta, dahâyâ; Ahmed b. Hanbel, III, 23, 57, 63, 66, 75, 237,
250, 388, V, 76, 350, 355-357, 359, VI, 187, 209, 282.
Bu hadis-i şerifte şu
üç şeyin İslâmın ilk zamanlarında yasaklanıp sonradan yasağı gerektiren sebep
ve sakıncalar ortadan kalkınca bu yasakların da neshedilerek yürürlükten
kaldırıldığı ifade buyurulmaktadır:
1- İnce deriden
yapılmış kapların dışındaki kapların şıra kabı olarak kullanılması.
2- Kabir ziyaretr.
3- Kurban etlerinin üç
günden fazla elde tutulması.
Bu yasaklardan birinci
yasakla ilgili açıklama bu babın daha önceki hadislerinin şerhlerinde, ikinci
yasakla ilgili açıklama Cenaze Bölümünde 3235 numaralı hadis-i şerifin
şerhinde; üçüncüsü de Kurban Bölümünde 2812 numaralı hadisin şerhinde geçtiği
için burada tekrara lüzum görmüyoruz.