DEVAM: 22. Şahidleri
Olmayan İki Kişinin Bir Mal Üzerinde Hak İddia Etmeleri
حَدَّثَنَا
هَمَّامٌ
عَنْ
قَتَادَةَ
بِمَعْنَى
إِسْنَادِهِ
أَنَّ
رَجُلَيْنِ
ادَّعَيَا
بَعِيرًا
عَلَى عَهْدِ
النَّبِيِّ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَبَعَثَ
كُلُّ وَاحِدٍ
مِنْهُمَا
شَاهِدَيْنِ
فَقَسَمَهُ
النَّبِيُّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بَيْنَهُمَا
نِصْفَيْنِ
(Bir önceki hadisdeki
senedle) Katâde'den rivayet olunduğuna göre; Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
zamanında iki adam bir deve üzerinde hak iddia etmişler ve (ikisi de) iki (şer)
şahit (bulup) göndermişler. Bunun üzerine Nebi (s.a.v.) o deveyi bu iki kişi
arasında eşit olarak paylaştırmış.
İzah:
İbn Reslan’ın
açıklamasına göre; mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerifle 3613 numaralı
hadis-i şerifte anlatılan olay aynıdır. Her ne kadar 3613 numaralı hadis-i
şerifte "davacıların ikisinin de şahidi yoktu" derken, burada her
ikisinin de ikişer şahidi olduğundan bahse-diliyorsa da aslında bu iki ifade
arasında bir fark yoktur. Çünkü netice itibariyle her iki hadiste anlatılmak
istenen mana birdir. Şöyle ki, 3613 numaralı hadis-i şerifte taraflardan
hiçbirisinin davasını isbatlayacak bir şahidi bulunmadığı ifade edilirken,
burada da şahitler sayı itibariyle denk olduğundan birisi lehine hüküm vermek mümkün
olmadığı, taraflardan hiçbirisinin davayı isbatlayacak ve kazandıracak bir
şahit getirmediği, bir başka ifadeyle, tarafların şahitleri eşit olduklarından
yok hükmüne düştükleri ve Hz. Nebi'in de bu sebeple hayvanı taraflar arasında
eşit olarak paylaştırdığı ifade edilmektedir.
Ayrıca bu hadislerden
birinin, dava konusu olan hayvanın taraflardan birinin elinde olması, diğerinin
ise hayvanın tarafların dışında üçüncü bir şahsın elinde olmasıyla ilgili
olması da mümkündür. Nitekim Nesâî'den rivayet edilen bir hadis-i şerif bu
manadadır. Esasen bu ihtimal diğerinden daha da kuvvetli görünmektedir.
Hattâbî de bu mevzuda
aynen böyle düşünmektedir. Kendine ait olmadığını ve ihtilâfa düşenlere ait
olduğunu itiraf eden bir kimsenin elindeki mal için tarafların birer şahit
getirmeleri halinde nasıl hüküm verileceği konusunda fıkıh âlimleri ihtilâfa
düşmüşlerdir.
Ahmed b. Hanbel
ileîshak b. Râhûyeh'e göre, bu gibi durumda taraflar arasında kur'a çekilir,
kur'a kime çıkarsa hak onun olur.İmam Şafiî’ nin eski görüşü de budur, yani
mezhebinde iki görüş rivayet edilmiştir:
1) Bu meselede hayvan
taraflar arasında eşit olarak taksim edilir. Hanefî ulemasıyla Süfyân-i Sevrî
de bu görüştedir.
2) Aralarında kur'a
çekilir, kur'a hangisine çıkarsa, ona iddiasında doğru olduğuna dair yemin
etmesi teklif edilir. Yemin ederse onun lehine hüküm verilir.
İmanı Mâlik,
"Üçüncü bir şahıs elinde bulunan bir mal hakkında hak iddia ederek
davalarını ispat için birer şahit getiren taraflar hakkında ben hüküm
vermem" demiştir. Ancak ondan bu durumda şahitleri en adil ve en salih
olan tarafın lehine hüküm verileceği de rivayet olunmuştur.İmam EvzaF ye göre,
şahidi daha çok olan tarafın lehine hüküm verilir.
Şa'bî'den, taraflardan her
birinin şahidi nisbetinde hisse alacağı rivayet edilmiştir.