بَاب
فِي
الْهَدِيَّةِ
لِقَضَاءِ
الْحَاجَةِ
82. Kişinin, Bir
İhtiyacını Gidermesi İçin Hediye Vermesi
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ عَمْرِو
بْنِ السَّرْحِ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
عَنْ عُمَرَ
بْنِ مَالِكٍ
عَنْ
عُبَيْدِ
اللَّهِ بْنِ
أَبِي جَعْفَرٍ
عَنْ خَالِدِ
بْنِ أَبِي
عِمْرَانَ
عَنْ
الْقَاسِمِ
عَنْ أَبِي
أُمَامَةَ
عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ مَنْ
شَفَعَ
لِأَخِيهِ
بِشَفَاعَةٍ
فَأَهْدَى
لَهُ
هَدِيَّةً
عَلَيْهَا فَقَبِلَهَا
فَقَدْ أَتَى
بَابًا
عَظِيمًا مِنْ
أَبْوَابِ الرِّبَا
Ebû Ümâme (r.a), Hz.
Nebi (s.a.v.)'in şöyle buyurduğunu rivayet etmiştir:
"Bir kimse, bir
(din) kardeşi için şefaatte bulunur da, kardeşi o'nun şefaati üzerine hediye
verir, o da kabul ederse ribâ kapılarından büyük bir kapı açmıştır.”
İzah:
Hadis-i şerif bir
müslümanın işini yapmak için aracı olan kişinin aracılığı karşılığında aldığı
hediyenin ribâ cinsinden bir şey olduğuna işaret etmektedir.
Fethıı'l-Vedûd'da, konu
ile ilgili olarak şöyle denilmektedir:
"Çünkü iyi olan
şefaat teşvik edilmiştir. Hatta bazan insanların işini yapmak için aracı olmak
vacip olur. Bu durumda şefaat karşılığında ücret almak, onun ecrini zayi eder.
Ribâ da helâli zayi eder." Fethu'l-Vedûd sahibinin bu sözlerinden
anlaşıldığına göre; şefaatta bulunmak karşılığında hediye almak haram
değildir. Fakat, o hareket için alınacak olan sevabın kaybolmasına sebeptir.