DEVAM: 71. Bir Köle
Satın Alıp Kullanan, Sonra Onda Bir Ayıp Bulan Kişi Hakkındaki Hadisler
حَدَّثَنَا
إِبْرَاهِيمُ
بْنُ
مَرْوَانَ حَدَّثَنَا
أَبِي
حَدَّثَنَا
مُسْلِمُ بْنُ
خَالِدٍ
الزَّنْجِيُّ
حَدَّثَنَا
هِشَامُ بْنُ
عُرْوَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ عَائِشَةَ
رَضِيَ
اللَّهُ
عَنْهَا
أَنَّ
رَجُلًا
ابْتَاعَ غُلَامًا
فَأَقَامَ
عِنْدَهُ مَا
شَاءَ اللَّهُ
أَنْ يُقِيمَ
ثُمَّ وَجَدَ
بِهِ عَيْبًا
فَخَاصَمَهُ
إِلَى
النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَرَدَّهُ
عَلَيْهِ
فَقَالَ
الرَّجُلُ
يَا رَسُولَ
اللَّهِ قَدْ
اسْتَغَلَّ
غُلَامِي
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
الْخَرَاجُ
بِالضَّمَانِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد هَذَا
إِسْنَادٌ
لَيْسَ
بِذَاكَ
Hz. Âişe (r.anha)'nın
şöyle dediği rivayet edilmiştir: Bir adam, bir köle satın aldı. Köleyi Allah'ın
dilediği kadar (bir müddet) elinde tuttu. Sonra onda bir kusur buldu. Meseleyi
Hz. Peygamber (s.a.v.)'e arzetti. Efendimiz de; köleyi satıcıya iade etti.
Satıcı: Ya Râsulallah, kölemi çalıştırdı (sırtından kazanç sağladı),
dedi.Rasûlullah (s.a.v.): "Menfaat, sorumluluk (külfet)
karşılığındadır." buyurdu.
Ebû Dâvûd, "Bu
isnad kuvvetli değildir" dedi.
İzah:
Tirmizî, buyu'
Bu üç hadiste Hz. Nebi
(s.a.v.)'e ait olan bölüm; "Menfaat, sorumluluk karşılığıdır"
cümlesidir. Üçüncü rivayette hadisin vürud sebebi de görülmektedir.
Harâc; gelir, menfaat
manalarına gelir. Mü'minûn sûresinin 72. âyetinde de aynı manada
kullanılmıştır. el-Eşbâh'da; herşeyin gelirinin haraç olduğu söylenir. Ağacın
meyvesi, hayvanın nesli gibi.
Daman:
"Sorumluluk, külfet, kefalet, risk" karşihğındadır.
Hadis-i şerifte,
Rasûlullah (s.a.v.) Efendimiz; bir malın sorumluluğu kime aitse, gelirinin de
ona ait olduğunu ifade etmiştir.
İslâm fıkhının külli
kaidelerinden olan "menfaat sorumluluğa göredir" kaidesi üzerine birçok
mesele bina edilmiştir. Meselâ: Bir kimse bir hayvan satın alıp onu kullansa ve
gelir sağlasa, sonra da satıcının elinde iken var olan bir ayıba muttali olsa
malı iade edip parasını geri alır. Mal elinde olduğu müddetçe elde ettiği
gelir de kendisine aittir. Çünkü mal müşterinin elinde kaldığı müddetçe
sorumluluk ona aittir. O zaman zarfında mal telef olsa müşteriden gider.
Hattâbî şöyle der:
"Gelir (menfaat),
sorumluluk karşıhğındadır, sözünün manası şudur: Satın alınan mal, geliri olan
cinstense, malın aslına malik olan, -aslın sorumluluğunu taşıyan- sorumluluğu
sebebiyle gelire de sahip olur. Bir kimse bir tarla satın alıp, ürün elde etse,
bir hayvan alsa ve hayvanı yavrulatsa, veya, bir hayvan alıp binse, ya da köle
alıp çalıştırsa sonra da aldığı malda bir ayıp (kusur) bulsa, malı iade
edebilir. O maldan menfaatlenmesine karşılık bir şey vermesi gerekmez. Çünkü
akid zamanı ile fesih zamanı arasında mal telef olsa, müşteriden gider. O
halde, gelirinin de müşterinin hakkı olması gerekir. Bu meselede âlimler
ihtilâf etmişlerdir:
İmam Şafiî; müşterinin
elinde meydana gelen gelir ve hayvanın yavrusunun müşteriye ait olduğunu, mal
satıcıya iade edilecekse, bunların geri verilmeyeceğini söyler.
Hanefîlere göre; satın
alınan mal hayvan olur, müşteri sağarsa veya ağaç olur müşteri meyvesini yerse,
müşterinin malı iade edip de parayı alma hakkı yoktur. Bahçe, binek hayvanı ve
kölenin ise geliri müşteriye aittir ve ayıp sebebiyle iade edilebilir.
İmam Mâlik de,
hayvanların yün ve kılları konusunda; bunlar müşteriye aittir. Hayvan ayıplı
ise satıcıya iade edilir, yünü müşteride kalır, yavrusu varsa o da annesiyle
birlikte verilir, der..."
İmam Buharî; hadisin
münker olduğunu, Mahled b. Hıfâf'dan, bundan başka hadis rivayet edilmediğini
söyler.
Biraz önce de ifade
ettiğimiz gibi bu.hadis İslâm hukukunun temel prensiplerinden, küllî
kaidelerinden birisi olmuştur. İbn Nüceym'in el-Eşbâh ve'n-Nezâir'indeki küllî
kaidelerin onuncusu bu kaidedir, jbn Nüceym; Fahru'l-Islâm Pezdevî'nin;
"Bu hadis cevamiu'I-kelim'dendir, mana olarak nakli caiz değildir"
dediğini söyler. İbn Nüceym, Hanefîlerin bu kaide ile ilgili görüşlerini şu
sözleri ile özetler:
"Ashabımız ayıp
muhayyerliği (hıyâr-ı ayb) konusunda şöyle derler: Asıl maldan doğmayan, ondan
ayrı olan ziyade ayıp sebebiyle malın iadesine engel değildir. Kazanç ve ürün
buna misâldir..."
Süyutî'nin,
el-Eşbâh'ının 11. kaidesi, Mecelle'nin de 85. maddesi bu hadisten istifade ile
düzenlenmiştir. Mecelle'nin 85. maddesi şu şekildedir: "Bir şeyin nefî
(kâr ve faidesi) damanı mukabelesindedir. Yani, bir şey telef olduğu takdirde
hasarı kime ait ise ânın damânında dimek olup, ol kimsenin bu vecihle damanı ol
şey ile intifâa mukabil olur. Meselâ, hıyâr-ı ayb ile red-dolunan hayvanı
müşteri kullanmış olmasından dolayı bayi' ücret alamaz. Zira, kablerred telef
olaydı hasarı müşteriye ait olacaktı."
Ali Haydar; bu maddenin
şerhinde şöyle demektedir: "Bu madde sahih hadisinden alınmıştır.
Fahrü'l-İslâm'ın Usûl'ünde zikredildiği üzere, mezkûr hadis çok geniş manalar
ihtiva eden, özlü sözlerdendir. Onun için mana olarak nakli caiz değildir.
Harâc: İnsanın
mülkünden çıkan yani hasıl olan şeydir. Meselâ hayvanın sütü, yavrusu, icar
bedeli, tarlanın mahsulü gibi şeylerdir. Damandan maksat da mü'net (külfet)
dir. Yani hayvanın beslenmesi, taşınmaz malların tamiri için gereken
masraftır. Yani bir hayvanın menfaati kendisinindir. Çünkü o hayvan onun
damâmndadır.
Bu hadis-i şerif,
menfaat mukabilinde bulunan her zararda darb-ı mesel olmuştur..."
Ali Haydar'm madde üzerindeki
izahları devam etmektedir. Sözü uzatacağı için biz bu kadarla yetiniyoruz.