DEVAM: 60. Suyu
Başkasına Vermemek
حَدَّثَنَا
عُبَيْدُ
اللَّهِ بْنُ
مُعَاذٍ
حَدَّثَنَا
أَبِي
حَدَّثَنَا
كَهْمَسٌ عَنْ
سَيَّارِ
بْنِ
مَنْظُورٍ
رَجُلٌ مِنْ بَنِي
فَزَارَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ امْرَأَةٍ
يُقَالُ
لَهَا
بُهَيْسَةُ
عَنْ
أَبِيهَا
قَالَتْ اسْتَأْذَنَ
أَبِي
النَّبِيَّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَدَخَلَ
بَيْنَهُ
وَبَيْنَ
قَمِيصِهِ
فَجَعَلَ
يُقَبِّلُ
وَيَلْتَزِمُ
ثُمَّ قَالَ
يَا نَبِيَّ
اللَّهِ مَا
الشَّيْءُ
الَّذِي لَا
يَحِلُّ مَنْعُهُ
قَالَ الْمَاءُ
قَالَ يَا
نَبِيَّ
اللَّهِ مَا
الشَّيْءُ
الَّذِي لَا
يَحِلُّ
مَنْعُهُ
قَالَ الْمِلْحُ
قَالَ يَا
نَبِيَّ
اللَّهِ مَا الشَّيْءُ
الَّذِي لَا
يَحِلُّ
مَنْعُهُ قَالَ
أَنْ
تَفْعَلَ
الْخَيْرَ
خَيْرٌ لَكَ
Buhayse adındaki bir
kadın, babasından bahisle şöyle demiştir: Babam, Rasûlullah (s.a.v.)'dan izin
isteyip onun gömleği ile bedeni arasına girdi. Onu öpmeye ve -sarılmaya
başladı. Sonra; Ey Allah'ın nebisi! Verilmemesi (esirgenmesi) helâl olmayan şey
nedir? dedi.
Rasûlullah (s.a.v.):
"Su", buyurdu. Babam (tekrar): Ey Allah'ın nebisi! Verilmemesi helâl
olmayan şey nedir? dedi. Rasûlullah (s.a.v.): Tuz," buyurdu. " (Babam) yine: Ey Allah'ın nebisi!
Menedilmesi helâl olmayan şey nedir? diye sordu.
Rasûlullah (s.a.v.): “Hayır
işlemen senin için hayırlıdır" buyurdu.
İzah:
Dârimî, buyu'; Ahmed b.
Hanbel, III, 480, 481.
Buhayse : Sahâbîlerden
olduğu söylenmektedir. Hadisi, bizzat şahid olarak değil, babasından duyarak
nakletmiştir.
İbnü'1-Esîr,
Üsdü'l-Gâbe adındaki eserinde, Buhayse'nin babasının adının Umeyr olduğunu
söylerler.
Buhayse (r.anha)'mn
babası, Hz. Nebi (s.a.v.)'e olan sevgi ve aşkından dolayı, izin alarak Hz.
Nebi'in gömleğinin altına girmiş, onu öpmüş ve sarılmıştır. Sonra da
Efendimizden, "istenildiği zaman reddedilmesi, verilmemesi caiz olmayan
şeyin" ne olduğunu sormuş; RasûluIIah da "su" karşılığını
vermiştir. Anılan zat, Efendimize tekrar aynı soruyu yöneltmiş, bu sefer de
"tuz" karşılığını almıştır. Hattâbî; istenildiğinde verilmemesi caiz
olmayan tuzun, dağdaki veya arazideki madeninden çıkartılmamış olan tuz
olduğunu söyler. Kişinin evindeki tuz ise kendisine aittir. Dolayısıyla bunu,
isteyene vermeyebilir, satabilir, istediği gibi tasarrufta bulunabilir.
Buhayse'nin babası aynı
sorusunu üçüncü kez tekrarlayınca, Efendimiz bu sorulara bir son vermek için;
"Bir hayır işlemen senin için hayırdır" karşılığını vermiştir. Yani
sen Allah için ne yaparsan, ne verirsen bunların hepsi senin hayrınadır,
karşılığını vermiştir.