DEVAM: 31. Müzaraanın
Nehyi Konusunda Ağır Hükümler Taşıyan Hadisler
2949
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا
سُفْيَانُ
عَنْ
مَنْصُورٍ
عَنْ مُجَاهِدٍ
أَنَّ
أُسَيْدَ
بْنَ
ظُهَيْرٍ
قَالَ
جَاءَنَا
رَافِعُ بْنُ
خَدِيجٍ
فَقَالَ إِنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَنْهَاكُمْ
عَنْ أَمْرٍ
كَانَ لَكُمْ
نَافِعًا
وَطَاعَةُ
اللَّهِ
وَطَاعَةُ
رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنْفَعُ
لَكُمْ إِنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
يَنْهَاكُمْ
عَنْ
الْحَقْلِ
وَقَالَ مَنْ
اسْتَغْنَى
عَنْ
أَرْضِهِ
فَلْيَمْنَحْهَا
أَخَاهُ أَوْ
لِيَدَعْ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَهَكَذَا
رَوَاهُ
شُعْبَةُ
وَمُفَضَّلُ
بْنُ مُهَلْهَلٍ
عَنْ
مَنْصُورٍ
قَالَ
شُعْبَةُ أُسَيْدٌ
ابْنُ أَخِي
رَافِعِ بْنِ
خَديِجٍ
Üseyd b. Zuhayr şöyle
demiştir: Râfi' b. Hadîc bize gelip; Şüphesiz Rasûlullah (s.a.v.) size, sizin
için faydalı olan bir şeyi yasaklıyor. Ama Allah'a ve Rasûlüne itaat sizin için
daha faydalıdır. Şüphesiz Rasûlullah size, araziyi kiraya vermeyi yasak ediyor.
Efendimiz; "Toprağına ihtiyaç duymayan kişi ya kardeşine versin ya da boş
bıraksın" buyurdu, dedi.
Ebû Dâvûd dedi ki: Bu
hadisi, Şu'be ve Mufaddal b. Mühelhel de Mansur'dan aynen böyle rivayet etti.
Şu'be; "Üseyd,
Râfi' b. Hadîc'in kardeşinin oğludur." dedi.
İzah:
Nesâî, eymân; İbn Mâce,
rühûn
Hadis, müzâraayı
menetmektedir. Hz. Nebi, ihtiyacından fazla tarlası olanlara, tarlalarını
öncelikle, toprağı olma yan müsİümanlara karşılık beklemeden vermelerini
tavsiye etmektedir. Bu verme, mallığına değil, iare oUrâk vermedir. Ama yine de
büyük bir âlicenablık ve şefkat duygusunun eseridir. Bir kimse için kendi
malını, hiçbir karşılık gözetmeden diğer bir müslümanın istifadesine sunması
İslâm'ın dışındaki din ve düzenlerde pek rastlanacak bir şey değildir.
Bilindiği gibi dinimiz, devamlı olarak zenginlerin fakirlere yardımcı
olmalarını, ikramda bulunmalarını emretmiştir. Böylece hem fakirin karnı
doyacak, hem de zengin ve fakir arasında sevgi ve saygı yayılacaktır. Bu iki
kesim birbirine diş bileyen, kin besleyen iki ayrı kamp değil, sevgi ve saygı
duyan kardeşler olacaklardır.
Efendimiz, tarlasını
ekmeyen ve bir başkasının istifadesine sunmak istemeyenlere boş bırakmalarını,
kiraya vermemelerini emretmektedir. "Arazi boş bırakılacağına ihtiyaç
sahiplerine kiraya ya da ortağa verilse, her iki taraf için daha iyi olmaz
mı?" şeklinde bir itiraz gelebilir. Gerçi araziyi boş bırakmak onu tamamen
faydasız bırakmak demek değildir. Çünkü bu, tarlanın dinlenmesini sağlayacağı
gibi, hayvanlar için otlak vazifesi de yapabilir. Ama, toprağı olmayana ortağa
veya kiraya verilmesinin ekonomik faydası daha büyüktür. Bir taraftan, ortak
eken ihtiyaç sahibi ürün elde eder. Öbür taraftan öşür alınmak suretiyle devlet
hazinesi, dolayısıyla fakir halk fayda sağlar. Buna rağmen tarlayı kiraya
vermeyi yasaklamaktaki hikmetin ne olduğunu anlamakta güçlük çekiyoruz. .
Ulemanın büyük
çoğunluğunun ictihadlarının bu manadaki hadislere zıt olduğunu biliyoruz. Ahmed
b. Hanbel'in bu konudaki Râfi' hadisleri için; "Çok renkli" dediğine
yukarıda işaret etmiştik.