DEVAM: 40-41. Cenaze
Namazı (Kılma)Nın (Ve Uğurlamanın) Fazileti
حَدَّثَنَا
الْوَلِيدُ
بْنُ شُجَاعٍ
السَّكُونِيُّ
حَدَّثَنَا
ابْنُ وَهْبٍ
أَخْبَرَنِي
أَبُو صَخْرٍ
عَنْ شَرِيكِ
بْنِ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
أَبِي نَمِرٍ
عَنْ كُرَيْبٍ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ مَا
مِنْ
مُسْلِمٍ
يَمُوتُ
فَيَقُومُ
عَلَى
جَنَازَتِهِ
أَرْبَعُونَ
رَجُلًا لَا
يُشْرِكُونَ
بِاللَّهِ
شَيْئًا إِلَّا
شُفِّعُوا
فِيهِ
İbn Abbas'dan demiştir
ki: Ben Rasûlüllah (s.a.v.)'i (şöyle) derken işittim: "Hiçbir müslüman
yoktur ki: Ölünce (şöyle) üzerine Allah'a hiçbir şeyi ortak koşmayan kırk kişi
(namaz) kılsın da, Allah onların bu müslüman hakkındaki şefaatlarını
(dualarını) kabul etmesin".
İzah:
Müslim, cenâiz;
Tirmizî, cenâiz; Nesaî, cenâiz; Ahmed b. Hanbel III- 266, VI- 32, 40, 97, 231.
Bu hadis-i şerifte kırk
kişinin ihlaslı bir şekilde, bir müslümanın cenaze namazını kılmaları
neticesinde, Allah (c.c) hazretlerinin onların cenaze namazını kıldıkları müslüman
kardeşlen hakkında yaptıkları duaları kabul edeceği ifade buyurulmaktadır.
Dolayısıyla bu hadis-i şerif cenaze namazı kılacak cemaatin en az kırk kişi
olmasının müstehabliğına delalet etmektedir. Aliyy-ül-Kari'nin açıklamasına
göre, kırk kişinin duasının kabul edilmesinin hikmeti, "kırk kişilik
müslüman bir cemaatin içerisinde mutlaka bir velinin
bulunmasıdır".[Aliyyü'l-Kari, Mirkatü'l Mefalih, XXIV- 359. ]
Bu hadis-i şerif,
Müslim'in rivayet ettiği "Hiçbir cenaze yoktur ki, namazını m ü si ii m
anlardan yüz kişiye erişen bir cemaat kılarak, hepsi ona şefaat dilesinler de,
kendilerine o kimse hakkında şefaata izin verilmesin."[Müslim, cenâiz]
mealindeki hadis-i şerifle üç saflık bir cemaatin üzerine namaz kıldığı bir cenazenin
günahlarının affedilip cennete gireceğini ifade eden 3167 numaralı hadise
aykırı değildir. Çünkü Nevevî'nin de açıkladığı gibi, "ihtimalki Peygamber
Efendimize önce bir cenaze üzerine namaz kılan yüz kişinin cenaze hakkındaki
dualarının kabul edileceği bildirilmiş, o da bunu ümmetine haber vermiştir.
Fakat bir süre sonra cenaze üzerine namaz kılan kırk kişilik bir cemaatin o
cenaze hakkındaki dualarının kabul edileceği kendisine bildirilince ümmetine
bunu da haber vermiş, daha sonra da kendisine sayıları az bile olsa üç saflık
bir cemaatin namazını kıldıkları bir cenaze hakkındaki dualarının kabul
edilecekleri haber verilince, ümmetine bu müjdeyi de eriştirmiştir."
Kâdî Iyaz, bu mevzu ile
ilgili olarak şu açıklamayı yapmıştır: "Cenaze üzerine namaz kıldıkları
için, dualarının kabul edileceği vadedilen cemaatin sayısı hakkında değişik
rakamlar ortaya koyan bu hadis-i şerifler, çeşitli zamanlarda sorular soran
kimselere cevap olmak üzere varid olmuş, Rasûli Ekrem herkese sualine göre
cevap vermiştir."
Hadis-i şeriflerde
zikredilen sözkonusu rakamların farklı oluşu hakkında şöyle diyenler de
olmuştur: "Bu söz mefhumu adettir. Usulü fıkıh âlimlerinin büyük
çoğunluğuna göre, mefhumu adet mu'teber değildir. Bu bakımdan bir hadis-i
şerifte yüz kişinin duasının kabul edileceğinden bahsedilmesi, yüz kişiden
daha az sayıda bir cemaatin duasının kabul edilemeyeceği anlamına gelmeyeceği
gibi, kırk kişinin duasının kabul edileceğinden bahsedilmesi de sayıları kırk
kişiden az olan üç saflık bir cemaatin de, o cenaze hakkındaki dualarının kabul
edilemeyeceği anlamına gelmez. Binaenaleyh bu mevzuda gelen hadislerin hepsiyle
amel edilebilir."