DEVAM: 29-30. (Ölüyü)
Kefen (Lemek)
حَدَّثَنَا
الْحَسَنُ
بْنُ
الصَّبَّاحِ
الْبَزَّازُ
حَدَّثَنَا
إِسْمَعيِلُ
يَعْنِي
ابْنَ عَبْدِ
الْكَرِيمِ
حَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ
بْنُ عَقِيلِ
بْنِ
مَعْقِلٍ عَنْ
أَبِيهِ عَنْ
وَهْبٍ
يَعْنِي
ابْنَ
مُنَبِّهٍ
عَنْ جَابِرٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ إِذَا
تُوُفِّيَ
أَحَدُكُمْ
فَوَجَدَ شَيْئًا
فَلْيُكَفَّنْ
فِي ثَوْبٍ
حِبَرَةٍ
Cabir'den demiştir ki:
Rasûlullah (s.a.v.): "Sizden birisi vefat ettiği zaman (ailesi sadece az
bir malî) imkâna sahib olursa onu bir hibera kumaşıyla kefenleyiversin."
İzah:
Bu hadis-i şerif,
ölünün ailesinin fakir olup da onu sünnet veçhile kefenlemeye güç
yetirememesi halinde, kefen olma
vasfını haiz tek bir kumaş içine sarıp defnetmesinin caiz olduğunu ifade etmektedir.
Bilindiği gibi buna zaruret kefeni denir. Bu bakımdan kefenlemede tek bir
kumaşla yetinme yoluna ancak zaruret halinde gidilir. Merhum fbn Abidin'in de
ifade buyurduğu gibi, "zaruretler kendi mikdarlarınca takdir
olunduklarından, zarurete düşen kimse ne kadar kumaş bulabilirse o kadarını
kefen yapmakla yetinir.”[Davudoğlu, Ahmed ibn Abidin tercüme ve şerhi III,
423.] Zaruret hali dışında erkekler ve kadınlar için kullanılacak kefenlerin
miktarları, adetleri ve özellikleri aşağıdaki hadis-i şeriflerin şerhlerinde
tekrar ele alınacaktır.