بَاب
فِي سَتْرِ
الْمَيِّتِ
عِنْدَ
غُسْلِهِ
27-28. Cenaze
Yıkanırken Üzeri Örtülür
حَدَّثَنَا
عَلِيُّ بْنُ
سَهْلٍ
الرَّمْلِيُّ
حَدَّثَنَا
حَجَّاجٌ
عَنْ ابْنِ
جُرَيْجٍ
قَالَ
أُخْبِرْتُ
عَنْ حَبِيبِ
بْنِ أَبِي
ثَابِتٍ عَنْ
عَاصِمِ بْنِ
ضَمْرَةَ
عَنْ عَلِيٍّ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ لَا تُبْرِزْ
فَخِذَكَ
وَلَا
تَنْظُرَنَّ
إِلَى فَخِذِ
حَيٍّ وَلَا
مَيِّتٍ
Ali (r.v)'den (rivayet
olunduğuna göre), Nebi (s.a.v.) "uyluğunu açma, dirinin de ölünün de
uyluğuna bakma" buyurmuştur.
İzah:
İbn Mace, cenaiz; Ahmed
b. Hanbel 1,146.
Bilindiği gibi, insan
vücudunda başkası (namahrem) tarafın-dan görülmemesi için gizlenmesi gereken
yerlere avret veya avret mahalli (yeri) denir.
Rasûl-ü Zişan
Efendimiz, bu hadis-i şerifte Hz. Ali'ye uyluğun da avretten sayıldığını,
binaenaleyh, uyluklarını kendi mahremi dışında birisine göstermesinin haram
olduğunu ve dirinin avret mahalline bakmakla, ölünün avret mahalline bakmanın
haramhk cihetinden hiçbir farkı bulunmadığını, ifade buyurmuştur.
Bu hadis-i şerife
bakarak, İmam Malik ile İmam Şafiî İmam Ebû Hanîfe ve İmam Ahmed, uyluğun avret
mahallinden olduğuna hükmetmişlerdir.
Hanefi ulemasından
Bedrü'ddin Aynî'nin açıklamasına göre, Musannif Ebû Dâvûd mevzumuzu teşkil
eden bu hadisin münker olduğunu söylemiştir.