بَاب
فِي
الْمَيِّتِ
يُسَجَّى
18-19. Ölünün Üstü
Örtülür
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ
حَنْبَلٍ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ
الرَّزَّاقِ
حَدَّثَنَا
مَعْمَرٌ
عَنْ
الزُّهْرِيِّ
عَنْ أَبِي
سَلَمَةَ
عَنْ
عَائِشَةَ
أَنَّ
النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
سُجِّيَ فِي
ثَوْبِ حِبَرَةٍ
Aişe'den (rivayet
edildiğine göre) Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) vefat ettiği zaman, (üzeri)
Hibera (denilen bir Yemen kumaşı) ile örtülmüştür.
Diğer tahric: Buhari,
libas; Müslim, cenaiz; Ahmed b. Hanbel VI, 153, 269.
AÇIKLAMA:
"Hibera:” Pamuktan
ya da ketenden yapılmış çizgili Yemen kumaşlarına verilen bir isimdir. Çoğulu
"Hiber" ve "hıberat" şekillerinde gelir. Bu kelime bazan
"Sevbün hiberatün" şeklinde sıfat olarak bazan da "sevbü
hıberatin" şeklinde isim tamlaması olarak kullanılır.
Hadis-i şerif, vefat
eden kimsenin üzerini bir örtüyle örtmenin müste-hab olduğuna delalet
etmektedir.
Bu mevzuda İmam Nevevî
diyor ki: "Vefat eden bir kimsenin üstünün örtüleceği hususunda âlimler
ittifak etmişlerdir. Çünkü bu örtü, o kimsenin vefatı ile cesedinde meydana
gelecek çirkin manzaraları ve avret mahallini gizler.'* Bizim âlimlerimize
göre, sözkonusu örtünün baştarafı toplanarak cenazenin başının altına, ayak ucu
da cenazenin ayaklarının altına konularak açılması Önlenir. Cenazenin
kokmaması için de elbiseleri çıkarıldıktan sonra örtülür.