SÜNEN EBU DAVUD

Bablar    Konular    Numaralar  

CENAİZ BAHSİ

<< 3091 >>

بَاب إِذَا كَانَ الرَّجُلُ يَعْمَلُ عَمَلًا صَالِحًا فَشَغَلَهُ عَنْهُ مَرَضٌ أَوْ سَفَرٌ

Salih Amel Sahibi Kişiyi Yolculuk Veya Hastalığın Bu Amellerinden Alıkoyması

 

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى وَمُسَدَّدٌ الْمَعْنَى قَالَا حَدَّثَنَا هُشَيْمٌ عَنْ الْعَوَّامِ بْنِ حَوْشَبٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ السَّكْسَكِيِّ عَنْ أَبِي بُرْدَةَ عَنْ أَبِي مُوسَى قَالَ سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ غَيْرَ مَرَّةٍ وَلَا مَرَّتَيْنِ يَقُولُ إِذَا كَانَ الْعَبْدُ يَعْمَلُ عَمَلًا صَالِحًا فَشَغَلَهُ عَنْهُ مَرَضٌ أَوْ سَفَرٌ كُتِبَ لَهُ كَصَالِحِ مَا كَانَ يَعْمَلُ وَهُوَ صَحِيحٌ مُقِيمٌ

 

Ebû Musa demiştir ki: Ben Nebi (s.a.v.)*i defalarca şöyle buyururken işittim: "Bir kul salih amel(ler işlemeye devam) ederken, hastalık ya da yolculuk (gibi bir engel çıkarak) kendisini bu amel(ler) den alıkoyacak olursa sıhhatli ve mukim iken işlemiş olduğu salih (amel) in aynısı (yine işliyormuş gibi) kendisine yazılır.

 

 

İzah:

Buhârî, cihâd; Nesâî, kıyamu'l-leyl; Ahmed b. Hanbel, VI-54.

 

Sıhhatli ve mukim iken güzel ameller işlerken hastalanan ya da meşru bir yolculuğa çıkan bir kimse bu hastalığı veya yol­culuğu sebebiyle işlemekte olduğu güzel amelleri işlemeye muvaffak olamazsa, daha önce işlemiş olduğu amellerin sevabı yine eksiksiz olarak yazılmaya de­vam eder. Çünkü o kimse bu amelleri işlemeye azimli idi. Şayet hastalık ve­ya yolculuk engel olmasaydı o amelleri işleyecekti. Bu mevzuda gelen hadis-i şerifleri pek çoktur. Bunlardan bazılarının meali şöyledir.

 

l. "Gece namazına devam ettiği halde uykusunun ya da bir rahatsızlı­ğın baskın gelmesiyle buna muvaffak olamayan bir kul yoktur ki, kılamadı­ğı gece namazlarının sevabı yazılmış olmasın. Ve uykusu da kendisine sada­ka olmasın."[Nesâi, kıyamu'l-leyl]

 

2. "Yüce Allah jnjislüman bir kulu (nu) bedenine verdiği bir bela ile im­tihan edecek olurşg, (görevli olan meleğe bu kulunun) daha önce işlemekte olduğu salih amellerin aynısını   (yine) işliyormuş gibi yaz (maya devam et) diye emreder, (o melek de bu emri derhal yerine getirir.) Eğer Allah bu ku­luna şifa verecek olursa onu (n günahlarını) yıkar (günahsız bir hale geti­rir. )Eğer canını alırsa onu(n günahlarını) bağışlar ve rahmetine eriştirir.[Ahmed b. Hanbel, 111-148, 238.]

 

3. "Mü'minin (kendisine isabet eden) bir hastalığa sabretmemesi şaşı­lacak bir şeydir. Eğer o bu hastalıktan dolayı elde edeceği mükâfaatı bilsey­di ömür boyu hasta kalmayı arzu ederdi.”[Menhel, VI1I-219.]

 

4. "Bir kulun bedenine bir musibet gelecek olursa aziz ve celil olan Al­lah o kulu (n amellerini) kaydeden meleklere emredip şimdi bu kuluma sıh­hatli  m anında benim emrimde iken gece ve gündür işlemekte olduğu amel­lerin en hayırlısını yaz (maya devam edin) buyurur".[Ahmed b. Hanbel 11-159.]

 

Mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerifle şerhi sadedinde meallerini sun­duğumuz hadis- şerifler, meşru bir özür sebebiyle cemaate devam etmek, ya da cihada gitmek gibi hayırlı işlerden geri kalan bir kimsenin bu mazereti sebebiyle, aynen o Hayırlı işi yapmış gibi sevap alacağına delalet ettikleri gibi "Bu durumda olan bir kimsenin mazereti onu sadece o hayırdan geri kalmanın vebajinden kurtarır, ona sevap kazandırmaz " diyen kimselerin bu iddialarını da reddederler.