بَاب
فِي
زِيَارَةِ
النِّسَاءِ
الْقُبُورَ
76-78. Kadınların
Kabir Ziyareti
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ كَثِيرٍ
أَخْبَرَنَا
شُعْبَةُ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ جُحَادَةَ
قَالَ
سَمِعْتُ
أَبَا
صَالِحٍ
يُحَدِّثُ
عَنْ ابْنِ
عَبَّاسٍ
قَالَ لَعَنَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
زَائِرَاتِ
الْقُبُورِ
وَالْمُتَّخِذِينَ
عَلَيْهَا
الْمَسَاجِدَ
وَالسُّرُجَ
ibn Abbas'dan, demiştir
ki: "Rasulullah (s.a.v.) kabirleri ziyaret eden kadınlara, kabirleri
mescid edinen ve oralarda kandil yakanlara lanet etti."
İzah:
Tirnıizî, salât,
cenâiz; Nesâî, cenâiz; İbn Mâce, cenâiz; Ahmed b. Han-bel, I, 229, 287, 324,
337, II, 337, 356, III, 442, 443.
Bir kimseye lanet etmek
demek, o kimsenin Allah'ın rahmetinden kovulması için onun hakkında beddua etmek
demektir.
Rasûl-ü Zişan
Efendimiz, kabir ziyaretine giden bazı kadınların ziyaret esnasında cahiliyye
âdetlerinin tesiriyle feryad-ü figân ettiklerini, yakalarım yırtıp yüzlerini
dövdüklerini, hatta oralarda süslü elbiseler içerisinde arz-ı endam ederek
salına salına gezip, kocalarının haklarına riayet etmediklerini görmüş ve
onları bu çirkin hareketlerinden alıkoymak için, böyle yapmaya devam eden
kadınların Allah'ın rahmetinden kovulmaları için beddua etmiştir.
Hz. Nebi'in bu
bedduasına hedef olanlar arasında, kabirlere saygı göstermek gayesiyle oralarda
mescidler yapan kimselerle, lüzumsuz yere kandiller yakıp israfa yol açan
kimseler de vardır. Bu hadis-i şerif; kadınların kabirleri ziyaret etmelerinin
haram olduğuna delâlet etmektedir.
Nitekim Şâfiîler,
Mâlikîler ve Hanefîlerden bazıları, bu hadis-i şerifi delil getirerek,
kadınların kabirleri ziyaret etmelerinin haram olduğunu söylemişlerdir.
Şâfiîlerin ekseriyyeti ile Hanefîlerin bazısı ise, yine bu hadis-i şerife
dayanarak kadınların mezarları ziyaret etmelerinin mekruh olduğunu söylemişlerdir.
Hanbelîlerin meşhur
olan görüşü de budur.
Hanbelîlere göre, daha
önce tercümesini sunduğumuz 3167 numaralı hadis-i şerif, mevzumuzu teşkil eden
hadis-i şerifteki yasağın hükmünü ha-ramlıktan çıkarıp kerahete çevirmiştir.
Hanefî âlimlerin ekserisinin görüşüne göre, kadınların kabirleri ziyaret
etmeleri caizdir. Mâlikîler ile Ahmed b. Hanbel (r.a)'den rivayet edilen
görüşlerden biri de budur. Hanefî âlimlerinden merhum İbn Âbidin meşhur
haşiyesinde bu mevzuda şu görüşlere yer veriyor:
"Bazıları
kadınlara kabir ziyaretinin haram olduğunu söylemişlerdir. Doğru olan, ruhsatın
onlar hakkında da sübut bulmuş olmasıdır.
Miiiıye şârihi,
kadınlara kabir ziyaretinin kesinlikle mekruh olduğuna kaildir.
Hayreddin Remlî diyor
ki: "Eğer bu ziyaret, kadınların âdetleri vecihle gam ve kederi, ağlamayı
tazelemek için olursa caiz değildir. "Allah kabirleri ziyaret eden
kadınlara lanet etsin." hadisi bu manaya yorumlanır. İbret almak,
ağlamadan rahmet dilemek, sâlihlerin kabirlerini ziyaretle teberrükte bulunmak
için ise ihtiyar kadınlar hakkında beis yok, gençler hakkında
mekruhtur.”[Davudoğlu A. İbn Abidin Tercüme ve Şerhi, III, 502.]
Kabir ziyaretinin
kadınlar için de caiz olduğunu söyleyen âlimlere göre; kadınların
ziyaretlerinin yasaklığı, kabirleri ziyaretin kadm-erkek herkese yasaklandığı
ve bu yasağın yürürlükte olup da ziyareti teşvik eden 3235 numaralı hadisin
henüz varid olmadığı dönemlere aittir. Ancak bu hadis varid olduktan sonra,
kadınlar da erkeklerle beraber, tağlîb yoluyla, "Fezûru = ziyaret
ediniz" emrinin şümulüne girmişler ve bu mevzuda erkeklerin tabi olduğu
hükme girmişlerdir. Çünkü kadınlar erkeklerin bir parçası olduğundan onlardan
ayrı olarak düşünülemezler.
Gerçekten İbn
Abdilberr'in Temlıîd isimli eserinde Abdullah b. Ebî Müleyke tarikiyle Hz.
Âişe'deri rivayet ettiği şu hadis-i şerif de bu görüşü teyid etmektedir:
"Hz. Âişe mezarlıktan dönüyordu. Kendisine:
Ey mü'minlerin annesi,
nereden geliyorsun? diye sordum.
Kardeşim Abdurrahman'ın
kabrinden, cevabını verdi.
Rasûlullah (s.a.v.)
kabirleri ziyareti yasaklamamış mıydı? dedim.
Evet yasaklamıştı.
Fakat sonradan kabir ziyaretini emretti, cevabını verdi."
Kadınların mezarları
ziyaret etmelerinin caiz olduğunu söyleyen âlimlerin diğer delilleri de,
Müslim'in rivayet ettiği, "(Ey Âişe, mezarlığı ziyaret ettiğin zaman orada
yatanlara:) "Selâm, mii'min ve mü si umanlardan bu diyarda yatanlara
(olsun) de!”[Bk. Müslim, cenâiz] mealindeki hadis-i şerifle, daha önce mealini
sunduğumuz 3124 numaralı hadis-i şeriftir. Çünkü bu hadis-i şeriflerde Hz.
Nebi'in kadınları kabir ziyaretinden menetmediği ifade ediliyor.
Bu mevzuda Menhel
yazarı şunları söylüyor: "Kadınların kabirleri ziyaret etmelerini
yasaklayan delillerle, buna cevaz veren delillerin arasını şu şekilde te'lif
etmek mümkündür. Bu izin, İslâmî esas ve ölçülere göre kapanıp ibret almak
üzere kabir ziyaretine giden hanımlar içindir. Yasaklar ise, İslâmî tesettüre
riayet etmeyen, ziyaret esnasında bağırıp çağırmak, elbisesini yırtmak,
yüzlerini darbelemek gibi hareketlerle, İslâmî kuralları çiğneyen kadınlar
içindir."