DEVAM: 72-74. Kabirler
Arasında Ayakkabıyla Yürümenin Hükmü
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
سُلَيْمَانَ
الْأَنْبَارِيُّ
حَدَّثَنَا
عَبْدُ الْوَهَّابِ
يَعْنِي
ابْنَ
عَطَاءٍ عَنْ
سَعِيدٍ عَنْ
قَتَادَةَ
عَنْ أَنَسٍ
عَنْ النَّبِيِّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
أَنَّهُ
قَالَ إِنَّ
الْعَبْدَ
إِذَا وُضِعَ
فِي قَبْرِهِ
وَتَوَلَّى
عَنْهُ
أَصْحَابُهُ
إِنَّهُ لَيَسْمَعُ
قَرْعَ
نِعَالِهِمْ
Enes İbn Malik'den
(rivayet edildiğine göre) Nebi (s.a.v.) (şöyle) buyurmuştur: "Gerçekten
kul kabre konulup da arkadaşları kendisinden uzaklaşıp gittikleri sırada
onların ayakkabılarının seslerini işitir.”
İzah:
Buhârî, cenâiz; Müslim,
cenâiz; Ebû Dâvud, sünne; Nesaî, cenâiz; Ahmed b. Hanbel III, 126.
Bir önceki hadis-i
şerifin şerhinde de açıkladığımız gibi, mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerif
mezarlıkta ayakkabı ile yürümenin caiz olduğunu söyleyen cumhurun delilidir.
Hattâbî cumhurun bu hadis-i şerifle ilgili görüşlerini açıklarken şunları
söylüyor:
"Hz. Enes'in
rivayet ettiği bu hadis-i şerif, mezarlığı ziyaret etmek ve kabirler arasında
dolaşmak isteyen bir kimsenin ayakkabı giymesinin caiz olduğuna delalet
etmektedir. Fakat, Hz. Nebiin sıbtiyye denilen tabaklanmış deriden mamul
ayakkabılarla mezarlıkta dolaşan bir kimseye, bu ayakkabıları çıkarmasını,
emrettiğini İfade eden 3230 numaralı hadise gelince, öyle zannediyorum ki
Rasûl-i Ekrem Efendimizin o kimseye ayakkabılarını çıkartmasının sebebi, sözü
geçen deriden yapılan ayakkabıların sahibine kibir ve gurur vermesidir. Çünkü
bu ayakkabıları o zamanlar zengin ve keyfine düşkün kimseler giyerlerdi.
Rasûl-ü Ekrem o kimsenin kendisini gurura kaptırmasını, tüm müslümanların kabre
mütevazı elbiselerle ve huşu içinde gelmelerini sağlamak için o ayakkabıları
çıkarmasını emretmiştir."