DEVAM: 49-50. Cenaze
Namazını Mescidde Kılmak
حَدَّثَنَا
مُسَدَّدٌ
حَدَّثَنَا
يَحْيَى عَنْ
ابْنِ أَبِي
ذِئْبٍ
حَدَّثَنِي
صَالِحٌ
مَوْلَى
التَّوْأَمَةِ
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ
قَالَ قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مَنْ صَلَّى
عَلَى جَنَازَةٍ
فِي
الْمَسْجِدِ
فَلَا شَيْءَ
عَلَيْهِ
Ebû Hureyre'den demiştir
ki: Rasûlullah (s.a.v.) (şöyle) buyurdu; "Kim cenaze namazını mescidde
kılarsa o'na (günahtan) hiçbir şey yoktur."
İzah:
İbn Mace cenâiz
Metinde gecen "Ona
(cenaze namazını mescidde kılmasından dolayı günahtan) hiçbir şey yoktur"
cümlesi Süneni Ebû Dâvûd nüshalarının pek çoğunda "Onun için (sevaptan)
hiç bir şey yoktur" şeklindedir. el-Hatib cümlenin bu şeklinin diğer şeklinden
de doğru ve asla uygun olduğunu söylemiştir. Nitekim İbn Mace'nin rivayeti de
böyledir. İbn Ebî Şeybe ise, bu cümleyi "Onun namazı yoktur'* şeklinde
rivayet etmiştir.
Cümlenin rivayet edilen
bu ikinci şekline göre, mevzumuzu teşkil eden bu hadis-i şerif, cenaze namazını
mescidde kılmanın mekruh olduğunu söyleyen Hanefilerle İmam Malik (r.a) ve İbn
Ebi Zi'b'in delilidir.
Şafiî âlimlerinden İmam
Nevevî ise, değişik nüshalarda değişik şekillerde bulunan metnin son
cümlesinin "Ona (günahtan) hiçbir şey yoktur" şeklindeki rivayetinin
daha doğru olduğunu söyleyerek bu hadisin cenaze namazını mescidde kılmanın
caiz olduğunu söyleyenlerin delili olduğunu söylemiştir.
Gerçekte bu hadisle
ilgili tüm nüshalar ve rivayetler karşılaştırılırsa, söz-konusu cümleyi
şeklinde kaydeden nüshaların ve rivayetlerin çoğunlukta olduğu ve nüshalarda
bulunan kelimesinin şeklinde yazılması gerekirken yanlışlıkla şeklinde
yazıldığı ve bu hadisin bazı rivayetlerinde geçen kelimesinin demanâsında
kullanıldığı anlaşılır.. Dolayısıyla sözü geçen nüshalar ve rivayetler
arasındaki ihtilaf da kalkmış olur.
Ancak bu hadisin
senedinde Tev'eme'nin azatlı kölesi Salih vardır. Bu kimse güvenilir bir ravi
olmadığından bu hadis zayıftır.