بَاب
فِي
كَرَاهِيَةِ
الِاقْتِرَاضِ
فِي آخَرِ
الزَّمَانِ
16-17. Ahir Zamanda
Bağiş Kabul Etmenin Çirkinliği
حَدَّثَنَا
أَحْمَدُ
بْنُ أَبِي
الْحَوَارِيِّ
حَدَّثَنَا
سُلَيْمُ
بْنُ
مُطَيْرٍ شَيْخٌ
مِنْ أَهْلِ
وَادِي
الْقُرَى قَالَ
حَدَّثَنِي
أَبِى
مُطَيْرٌ
أَنَّهُ خَرَجَ
حَاجًّا
حَتَّى إِذَا
كَانَ
بِالسُّوَيْدَاءِ
إِذَا
بِرَجُلٍ
قَدْ جَاءَ
كَأَنَّهُ
يَطْلُبُ
دَوَاءً
وَحُضُضًا
فَقَالَ أَخْبَرَنِي
مَنْ سَمِعَ
رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فِي حَجَّةِ
الْوَدَاعِ
وَهُوَ
يَعِظُ
النَّاسَ
وَيَأْمُرُهُمْ
وَيَنْهَاهُمْ
فَقَالَ يَا
أَيُّهَا
النَّاسُ
خُذُوا
الْعَطَاءَ
مَا كَانَ
عَطَاءً فَإِذَا
تَجَاحَفَتْ
قُرَيْشٌ
عَلَى الْمُلْكِ
وَكَانَ عَنْ
دِينِ
أَحَدِكُمْ
فَدَعُوهُ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَرَوَاهُ
ابْنُ الْمُبَارَكِ
عَنْ
مُحَمَّدِ
بْنِ يَسَارٍ
عَنْ
سُلَيْمِ بْنِ
مُطَيْرٍ
Vadi'l-kurâ halkından
Süleym b. Mutayr (isimli) bir ihtiyar, dedi ki: Babam Mutayr (in) bana haber
verdi(ğine göre) Kendisi (bir gün) hacca (gitmek üzere yol'a) çıkmış ve
Süveydo'da ilaç ve huzâz aramak için gelmişe benzeyen bir adamla
karşılaşıvermiş ve (o adam şöyle) demiş: Veda haccında Rasûlullah (S.A.V.)'i
halk'a vaaz edip onları (iyiliğe) çağırıp (kötülükten) sakındırırken işiten bir
adam dedi ki:
Rasûlullah (S.A.V.)
(şöyle) buyurdu. "Ey insanlar! bağışı, bağış olduğu müddetçe alınız.
(Fakat) "Kureyş saltanatı ele geçirme yarışına girişip te bağış (size)
dininiz karşılığında (verilir bir hale gelince) onu (almayı) bırakınız.
Ebû Dâvud der ki: Bu
hadisi ibni Mübarek Muhammed b. Ysar'dan
(o da) Süleym b. Mutayr'den rivayet etmiştir.
İzah:
Süveyda, Medine ile Şam
arasında Medine'ye iki gecelik mesafede bulunan bir şehirdir. Aynı isimle
anılan biri Harran diğeri de Dımışk civarında iki şehir daha vardır.
Huzâz, meşhur bir
ağacın meyvesidir, çok şifalıdır.
Hadis-i şerif, dünyevi
bir çıkar gözetilmeden Allah rızası için verilen hediye ve bağışları kabul
etmekte bir sakrnca olmadığını, fakat ileride bazı zümrelerin siyasi
maksatlarla ve dünyevi menfaat temini gayesiyle bir takım hediyeler ve bağışlar
dağıtarak karşılığında halktan Allah'ın kitabına ve Ra-sülünün sünnetine aykırı
hareket etmelerini isteyeceklerini, neticede bu bağışlar sebebiyle halkın dini
hayatında ve imanında büyük bir tahribat yapacaklarını ve dolayısıyla bu
hediyelere hediye demenin de doğru olmayacağını ifade etmektedir.
Yine bu hadis-i
şerifte, hediye ya da bağış adı altında verilen, aslında rüşvetten başka birşey
olmayan bu menfaatlerin Kureyş'lilerin saltanat kavgasına girdikleri andan
itibaren görülmeye ya da yaygınlaşmaya başlayacağı ifade buyurulmaktadır.
Bu bakımdan devlet
başkanlarının dünyevi menfaat temin etmek gayesiyle verdikleri hediyeleri
almaktan sakınmak icabeder. Fakat verilen hediyenin sırf Allah'ın rızasını
kazanmak gibi. temiz bir niyyetle verildiği biliniyorsa onu almakta bir sakınca
yoktur.
eş-Şabî ile tbn Mesûd
(r.a.): "aslında sultandan hediye almak haram değildir. Fakat eğer bu
hediye, alan kimseyi bir haramı işlemeye mecbur bı-rakacaksa, o zaman onu almak
haram olur. Bu meVzuda İmam Gazali (r.a.) şöyle diyor: "ulema sultandan
hediye almanın caiz olup olmadığı konusunda ihtilafa düşmüşlerdir. Bir kısmına
göre haram olduğu kesinlikle bilinmeyen birşey helâldir. Binaenaleyh sultanın
verdiği hediyeyi almakta bir sakınca yoktur. Bir kısmına göre de helal olduğu
kesinlikle bilinmeyen bir şey haramdır. Dolayısıyla helâl olduğu kesinlikle
bilinmedikçe sultanın verdiği hediyeyi kabul etmek caiz değildir.
Sultanın vereceği hediyenin
içinde haram malın da helâl malın da bulunması halinde o hediyenin
alınabileceğini söyleyenler, zalim sultanlara yetişen pek çok sahabinin
onlardan hediye kabul ettiklerini, tabiilerden pekçok kişinin de böyle hareket
etmelerini bu görüşlerinin doğruluğuna delil olarak göstermişlerdir. Nitekim
İmam Şafiî Harun Reşid'den bir defada bin dinar aldığı gibi, İmam Mâlik de
halifelerden karşılıksız olarak pek çok mal almıştır.- Bununla beraber devlet
başkanlarından hediye almayı kabul etmeyen kimseler haram olduğundan değil de
şüpheli şeylerden kaçıp vera yolunu tutmak için kabul etmemişlerdir." İmam
Gazzali (r.a.) bu mevzudaki sözlerini şöyle noktalıyor.
Günümüzdeki sultanların
mallarında bulunan haram mal helâl maldan daha çok olduğundan onların mallarında
bulunan helal mal yok denecek kadar azdır."
İbn Raslan da bu
mevzuda şöyle diyor: "İmam Gazali hazretlerinin zamanı öyle olursa artık
bizim zamanımıza ne demeli?"