بَاب
نَبْشِ
الْقُبُورِ
الْعَادِيَّةِ
يَكُونُ
فِيهَا
الْمَالُ
39-41. İçinde Mal
Bulunan Eski (Milletlere Ait) Kabirleri Deşip İçindekileri Çıkarmak
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
مَعِينٍ
حَدَّثَنَا
وَهْبُ بْنُ
جَرِيرٍ
حَدَّثَنَا
أَبِي
سَمِعْتُ
مُحَمَّدَ
بْنَ
إِسْحَقَ يُحَدِّثُ
عَنْ
إِسْمَعِيلَ
بْنِ
أُمَيَّةَ
عَنْ
بُجَيْرِ
بْنِ أَبِي
بُجَيْرٍ
قَالَ سَمِعْتُ
عَبْدَ
اللَّهِ بْنَ
عَمْرٍو يَقُولُ
سَمِعْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَقُولُ
حِينَ خَرَجْنَا
مَعَهُ إِلَى
الطَّائِفِ
فَمَرَرْنَا
بِقَبْرٍ فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
هَذَا قَبْرُ
أَبِي رِغَالٍ
وَكَانَ
بِهَذَا
الْحَرَمِ
يَدْفَعُ عَنْهُ
فَلَمَّا
خَرَجَ
أَصَابَتْهُ
النِّقْمَةُ
الَّتِي
أَصَابَتْ
قَوْمَهُ
بِهَذَا
الْمَكَانِ
فَدُفِنَ
فِيهِ
وَآيَةُ
ذَلِكَ
أَنَّهُ
دُفِنَ مَعَهُ
غُصْنٌ مِنْ
ذَهَبٍ إِنْ
أَنْتُمْ نَبَشْتُمْ
عَنْهُ
أَصَبْتُمُوهُ
مَعَهُ فَابْتَدَرَهُ
النَّاسُ
فَاسْتَخْرَجُوا
الْغُصْنَ
Abdullah b. Amr
demiştir. Ben Rasûlullah (s.a.v.)'le birlikte taif (seferin)e çıktığımızda bir
kabre uğramıştık. (O zaman Hz. Peygamber): "Bu (Kabir) Ebû Rigal'in
kabridir. Kendisi şu harem (i şerif) de idi (Haremde iken harem) onu (üzerine
gelecek belalardan) korurdu. (Harem'den) çıkınca (daha önce) kavmine isabet
etmiş olan bela şu (gördüğümüz) yerde ona da isabet etti. Ve buraya gömüldü. Bu
(kabrin ona ait oluşu)nun alameti kendisiyle birlikte buraya altından bir dalın
da gömülmüş olmasıdır. Eğer siz burayı deşerseniz bu dalı onun yanında
bulursunuz" buyurdu. Bunun üzerine halk kabre üşüştüler ve (o altın) dalı
çıkardılar.
İzah:
Siyer kitaplarında
açıklandığına göre, ağırlığı yirmi rıtldan fazla idi. Bir ntl oniki okiyye ve
bir okıyye de kırk dirhem olduğuna göre, altın dalın ağırlığı bin dirhemi
aşıyordu.
Rivayete göre Ebû Rigal
Semud kavminden olup Sakıf kabilesinin atası idi.
Hz. Salih (a.s) o'nu
Mekke taraflarına zekat tahsildarı olarak göndermişti. Ebû rigal yüz koyunlu
bir adamın yanına vardı. Ona "Beni, sana, Rasûlullah gönderdi" dedi.
Âdâm
"Rasûlullah'ın elçisi hoş geldi, safa geldi. İstediğini al!" dedi.
Ebû Rigal, sütlü
koyunlardan aldı.
Adamcağız:
"Anasının
ölümünden sonra sağ kalan şu çocuğun sütleriyle beslendiği bu koyunları bırak
da onların yerine on koyun al!" dedi.Ebû Rigal;
Hayır dedi.Adam
Yirmi koyun al! dedi.
Ebû Rigal -Hayır!
dedi.Adam
Elli koyun al! dedi.
Ebû Rigal
Hayır! dedi. Adam
Şu bir koyundan başka,
koyunların hepsini al!" dedi.
Anasız kalan çocuk, o
koyunun sütüyle beslenmekte idi. .
Ebû Rigal yine
Hayır!" dedi.
Bunun üzerine,
adamcağız "Eğer, sen, süt içmeyi seversen, ben de severim!" dedi.
Hemen ok çantasındaki okları yere serdi. Sonra da "Ey Allah'ım sen şahid
ol!" dedi. Yayına bir ok yerleştirip Ebû Rigal'i öldürdü. Salih Nebiin
yanına giderek Ebû Rigal'in yaptıklarını haber verdi.
Salih Nebi de ellerini
kaldırıp "Ey Allah'ım! Ebû Rigal'e lanet et!" diyerek dua etti.
Koksal M.Asım, İslam Tarihi, XIII, 452-453.
Mevzumuzu teşkil eden
hadis-İ şerifte Ebû Rigal'in, Hz. Salih aleyhis-selamın bedduasını aldığı zaman
Harem-i şerifte bulunduğu ve bu sayede bir belaya uğramaktan kurtulduğu, fakat
harem-i şeriften çıkınca Taif'te, daha önce kavminin uğradığı musibete
uğrayarak layık olduğu felâkete uğradığı ve oraya elinde taşıdığı altın sopayla
birlikte gömüldüğü ifade edilmektedir.
Hadis-i şerif,
cahiliyye devirlerinden kalan ve içinde kıymetli mallar bulunan kabirleri açıp
içindeki mallan çıkarmanın caiz olduğuna delalet etmektedir.
Bir önceki babda
bulunan hadislerin şerhindeki açıklamalarımızdan da anlaşılacağı üzere bu tür
kabirlerden çıkartılan mallar rikaz sayılır ve rikaz hükümlerine tabi olur.
Mevzumuzu teşkil eden
bu hadis cahiliyye döneminden kalan kabirleri deşmeyi konu aldığından, musannif
Ebû Davud bu hadisle cenaze konusu hakkında yakın bir ilgi gördüğünden bu
hadisi Cenazeler Bölümü'nden önce koymuştur.